Din dorinţa de a mă
documenta cât mai bine, am amânat preţ de câteva luni să scriu despre
„Recuperatorii de credite”. Volumul mare de informaţii strânse a trebuit să-l
sintetizez şi să-i fac conversia într-un limbaj mai simplu şi pe înţelesul
tuturor celor pentru care termenii economico-financiari şi juridici stârnesc
adevărate alergii.
Cum
au apărut recuperatorii de credite?
Fără să mai pierdem timpul cu definiţii
sofisticate, să le spunem pe şleau escroci sau cămătari insinuaţi şi toleraţi
prin subterfugii legislative. Pe piaţa autohtonă au apărut relativ recent, cam
odată cu criza economică ce a lovit Europa în 2008. Atunci când economia
românească „duduia”, s-a
înregistrat
şi o explozie a creditelor, obţinute facil, în timp scurt şi fără bătăi de cap.
Era suficient un act de identitate, o minimă garanţie de la locul de muncă, iar
băncile îţi îndeplineau visurile contra unor dobânzi prietenoase. Puţini şi-au
închipuit că avea să vină şi coşmarul. Clienţii intrau în număr tot mai mare în
imposibilitate de plată, iar băncile raportau de la o zi la alta pierderi
substanţiale.
Cam asta a fost perioada în care „hienele”
au simţit mirosul sângelui şi au ieşit la vânătoare. Până în urmă cu câţiva
ani, era ştiut de către orice client că la finalul unor contracte exista
stipulată o clauză, ce făcea referire la posibile litigii contractuale, ceva de
genul: „Contractul poate fi anulat pe cale amiabilă, de comun acord între părţi,
sau în instanţă”. Nu acurateţea citatului este importantă, ci faptul că părţile
(vânzător şi cumpărător) puteau negocia noi termeni contractuali sau,
dimpotrivă, luau drumul tribunalelor. Faptul că în relaţia client-vânzător nu
exista şi un terţ – un interpus, intermediar sau ce sinonim preferaţi – este de
reţinut.
Totodată, cunoscut este
şi faptul că un proces nu era de preferat, mai ales din partea vânzătorului
(creditorul, în fond, tot un vânzător este), care, deşi câştiga în instanţă
cauza, pierdea timp cu nemiluita, pentru că returnarea datoriei trebuia
înfăptuită, conform hotărârii judecătoreşti, dar nu era stipulat niciun
interval de timp. Fără să o mai lungesc aiurea, băncile şi-au cam luat gândul
de la cei ce au intrat în imposibilitate de plată ori care înregistrau restanţe
cu lunile, trecând la pierderi sumele respective, la capitolul credite
neperformante.
Mai puţin sau deloc
ştiută este o prevedere legislativă, prin care o creanţă nerambursată mai veche
de trei ani va fi prescrisă.
„Prescripţia unei
datorii presupune că, după trecerea unei anumite perioade de timp, debitorul nu
mai poate fi obligat la plata restanţei respective prin mijloace de
constrângere garantate de stat. Practic, dreptul de acţiune împotriva
debitorului se prescrie, adică datornicul nu mai poate fi executat silit. Prin
împlinirea termenului de prescripţie, orice titlu executoriu îşi pierde puterea
executorie.
Prescrierea
datoriilor este reglementată de Codul de Procedură Fiscală, în cazul datoriilor
către stat, şi de Codul de Procedură Civilă, atunci când este vorba de alte
datorii decât cele fiscale.
Pe de-o parte,
Codul de Procedură Civilă stabileşte - la articolul 405, alin. 1 - că termenul
de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită în materie civilă sau
comercială, atunci când este vorba de o obligaţie bănească, este de 3 ani.” Sursa: avocatnet.ro
Cu timpul şi în goană pentru clienţi,
băncile au scos pe piaţă tot felul de instrumente şi servicii prin care pot fi
obţinute împrumuturi şi credite cu valori medii şi mici, folosind inclusiv cardul
de debit, cel pentru salarii, dar şi Cardul de credit, care permite posesorului acestuia să acceseze o
limită de credit pusă la dispoziţie de către bancă, având o anumită perioadă de
graţie în care nu se percepe niciun fel de dobândă pentru tranzacţiile la
comercianţi. Numărul clienţilor ce au căzut în astfel de capcane este imens.
Ridicai o dată suma echivalentă a câtorva salarii, după care plăteai o rată
lunară ani de zile. Într-o primă fază, cardurile salariale erau eliberate de bănci printr-un aranjament
între unitatea emitentă şi angajator, iar când a oferit accesul la creditul
echivalent în numărul de salarii, acest tip de contract a scos la iveală o
ciudăţenie, corectată între timp: nu exista semnătura utilizatorului pe
documentul bancar, ci doar a beneficiarului contractual, adică angajatorul.
Nefiind card de credit, practic angajatul, deţinătorul, putea accesa
facilitatea împrumutului fără să existe o semnătură în scris, negru pe alb, iar
banca invoca un soi de „gentlemen's agreement”, adică „las’ că ne înţelegem noi!”
Când şi cum
„atacă” recuperatorii de credite
Cauzele
principale ce au transformat beneficiarul unui credit, dar de bună intenţie, în
datornic sunt şomajul, diminuarea veniturilor şi raportul de schimb valutar.
Dacă ultimele două situaţii doar pun presiune financiară pe bugetul
individului, şomajul, fie şi temporar, are consecinţe incalculabile în viaţa
oricui. Acesta este momentul în care recuperatorii de credite intră în
funcţiune, pe baza unei reţete extrem de simple:
- Banca trece împrumutul respectiv la pierderi, adică acele credite neperformante, şi, spus neacademic, aruncă batista pe ţambal.
- Totuşi, practic, banca încearcă să recupereze cât mai mult din pierderi, vânzând "Creditele restante şi îndoielnice", adică taman acele eşecuri, către un terţ, contra unor procente din valoarea creanţei, dar şi anumite date personale ale clientului: număr de telefon fix şi/sau mobil, posibil şi adresă de e-mail, dar şi adresa de domiciliu.
- Recuperatorul contactează clientul rău platnic. Conform unei declaraţii făcute de un reprezentant Coface România (firmă de recuperare), Dna Alexandra Rusen, "specialiştii negociază cu datornicii, încercând soluţionarea conflictului. De obicei, agenţii încearcă o diminuare a sumelor restante şi un termen mai mare de achitare a creanţei. Recuperarea amiabilă presupune contactarea debitorilor prin telefon, înştiinţări de plată scrise, sms-uri, e-mailuri, inclusiv deplasări la adresa din contract".
Să facem o pauză, fiindcă este
momentul de răscruce pentru clientul vizat. Până acum, datornicul se afla sub
incidenţa unui contract, semnat – cu pixul, stiloul, creionul sau cu degetul,
dar semnat real – cu unitatea titulară a creanţei (banca), către care avea de
returnat rata lunară şi dobânda aferentă. Să luăm în discuţie şi acel „acord
deductibil”, care, atenţie!, nu poate fi considerat „semnătură electronică”.
Odată intrat în joc, recuperatorul de credit face altceva: deturnează
datornicul de la un contract către un altul, cu el, cu recuperatorul, deşi,
încă o dată atenţie!, se va erija permanent într-o formă de apărător,
colaborator, mediator al băncii X sau Y.
Adus la masa tratativelor, clientului creditat îi este propusă cu
mărinimie şi înţelegere sufletească varianta unui alt împrumut (pusă una peste
alta, asta este). Va fi un bla-bla-bla spumos şi suficient de confuz, din care
potenţiala victimă trebuie să înţeleagă că ei, firmă SRL (cu titulatură de
creditare, nu de recuperare), vor plăti integral băncii datoria, urmând ca suma
virată către creditorul iniţial să fie recuperată de cel actual. Da, numai că
din viteza şi dantelăriile bla-bla-ului, potenţiala victimă nu va înţelege
exact ce este mai important: dobânda va fi mai mare, cu mult mai mare, iar
termenul de returnare va fi mai scurt, cu mult mai scurt, contrar afirmaţiei de
mai sus, a lu’ madam Rusen, dar care, în aceeaşi declaraţie, o dă pe bune:
„Ofiţerul de colectare negociază cu fiecare debitor posibilitatea de plată a
datoriei şi, în funcţie de tipul creanţei (bancă, telecom, utilităţi), de sumă
şi de numărul de zile de întârziere, se stabileşte plata integrală sau
eşalonarea pe o perioadă de trei-patru luni".
Dacă va semna contractul propus, a devenit victimă sigură, pentru că, de
această dată, clauzele nu mai au nimic în comun cu cele semnate iniţial cu
banca, ci vor fi de tip cămătărie, la limita legii tolerate de către Stat.
Pe de altă parte, Ina Moldoveanu, manager de
comunicare la Urban şi Asociaţii, companie specializată în colectare creanţe,
vine cu o completare: „În cazul în care nu se acceptă niciuna dintre soluţiile
propuse de recuperator, urmează faza judiciară, care durează până la obţinerea
unei hotărâri judecătoreşti definitive, susceptibilă de a fi pusă în executare
silită, prin care debitorul este obligat la plata sumelor datorate către
client", care ar pune pe jar orice debitor, numai că reprezentantul Kolcze
Iliuţă & Asociaţii, altă firmă specializată în recuperare creanţe, a
declarat: „În caz că persoana nu deţine bunuri sau bani pe numele său, dosarul
se blochează. Deci, cu toate că în instanţă creditorul câştigă, nu înseamnă că
şi primeşte înapoi suma de bani".
Cum pot fi puşi cu botu’ pe labe
recuperatorii?
Să mergem mai departe, revenind la acea
răscruce de care am pomenit, dar care presupune şi o altă cale, cel puţin una,
pe care datornicul fără voie o poate apuca, dând cu flit. Nefiind condiţionat
în niciun fel faţă de recuperatori, orice discuţie ar trebui să se oprească
aici sau în faţa instanţei, chestie susţinută şi de reprezentantul Kolcze
Iliuţă & Asociaţii: „Cazurile în care persoanele fizice sunt creditori sunt
mai problematice, deoarece sunt situaţii în care nu există acte încheiate la
notar, nu există ştampilă, debitorul nu este de găsit sau a plecat din ţară,
ceea ce va face ca în instanţă dosarul să fie respins din cauza lipsei de acte,
iar recuperarea să fie imposibilă. În aceste cazuri, perioada de judecată
durează mult, iar riscul de a nu recupera debitul este foarte ridicat".
În
realitate, nu va fi atât de simplu. Recuperatorii au la dispoziţie cel puţin un
număr de telefon, pentru că banca l-a pus la dispoziţia lor. Adresa de
domiciliu încă nu prezintă un interes concret atât timp cât nu au un contract
semnat direct cu debitorul. Telefonul va fi arma lor principală, prin
intermediul căreia va începe hăituirea. Zeci de apeluri zilnice, dimineaţa, la
prânz şi seara, înainte şi după masă, oricând te aştepţi mai puţin şi când îţi
este lumea mai dragă. Ţinta lor este doar datornicul. Indiferent cine răspunde
la telefon, vor solicita expres şi explicit ca discuţia să fie purtată numai şi
numai cu persoana în cauză. Nu vor renunţa sub nicio formă: nici rugaţi, nici
înjuraţi. Scopul este indubitabil, de a aduce la sediul lor, cât mai singur
posibil, clientul. Prezenţa unui avocat însoţitor schimbă radical baza de
discuţie. O astfel de calificare nu este dorită, făcând dovada că este ceva
dubios cu aceşti recuperatori.
Bun, dar cum
poate fi rezolvată problema? Pentru început mă voi folosi spre exemplificare de
de trei cazuri diferite, în care subiecţii nu se cunosc între ei, dar, mai mult
sau mai puţin, am relaţionat personal:
Caz 1,
vecin: Tip
necăsătorit. Un credit făcut la ING Bank, prin 2011. Suma restantă, puţin peste
2000 lei. Pe urmele sale, SC Creditexpress Financial Services SRL. Prima măsură
luată împotriva lor a fost desfiinţarea postului de telefonie fixă, Romtelecom,
singurul număr pus la dispoziţia creditorului. S-a făcut linişte, luni de zile,
după care, fără nicio legătură cu datoria, a vândut casa şi a plecat. Nu mai
ştie nimic de recuperatori.
Caz 2,
amici, soţ-soţie: Doamna a
accesat cu cardul de salarii suma aproximativă de 1000 lei, tot la ING Bank. A
achitat regulat ratele până când, ceasul rău, a fost disponibilizată, iar din
ajutorul de şomaj nu mai putea plăti. A cerut băncii o păsuire. A fost
refuzată, motiv pentru care le-a spus ceva de dulce şi i-a invitat să-i ia boii
de la bicicletă. În scurt timp au intrat pe fir recuperatorii, tot cei de la
Creditexpress, care, într-o primă fază, au controlat foarte autoritar
discuţiile telefonice. O dată, din întâmplare, răspunde la telefon soţul. Om cu
muşcii la el, le-a dat clar de înţeles hienelor că ar fi cazul să abandoneze
strategia, că nu ţine. Au suspendat postul de telefonie fixă, Romtelecom,
chestie care, oricum, era plănuită de ceva timp. Au schimbat şi numărul
telefonului mobil al soţiei, însă, după ceva timp, au divorţat, doamna fiind
cea care a părăsit domiciliul. După câteva luni, soţul găseşte la cutia poştală
un plic personalizat, cu înscrisul Creditexpress, cu o notificare de plată. Nu
somaţie, ci notificare, din conţinutul căreia redau un fragment, conform cu
originalul:
„Pentru a
evita rezilierea Contractului de credit ca urmare a nerespectării obligaţiilor contractuale
pe care vi le-aţi asumat, vă solicităm să achitaţi sumele mai sus menţionate
până la data....” şi era dat un cont ING.
Aşadar,
pentru a evita rezilierea, bla-bla-bla. După aproape doi ani de restanţe,
problema debitorului ar fi rezilierea contractului. Soţul a luat legătura cu un
prieten, avocat de meserie, care, la întrebarea „ce să fac cu asta (notificarea
– n.a)?”, a răspuns fără menajament:
„Dacă nu te zgârie, şterge-te la cur cu ea!”.
Caz 3,
prieten: A avut un
credit minor, de vreo 500 de lei, dar nu a apucat să returneze decât o rată,
pentru că îşi găsise un job în Cipru, pentru şase luni. Fiind singur şi fără
obligaţii, cu dimiciliu într-o garsonieră, nu şi-a făcut mari probleme. Revenit
în ţară, primul telefon primit...Creditexpress. Abia după vreo zece convorbiri
şi-a dat seama că nu o scoate la capăt cu ăştia, numai că, în mod ciudat, n-a
mai fost contactat de Creditexpress, ci de o altă firmă, Krup. Băiatu’, cu
nervul râsului în suferinţă, a dat curs întrevederii, ca să-i vadă la moacă şi
pe unde sălăşuiesc. A părăsit sediul cu nume, prenume, adresă, conversaţie
înregistrată, tot tacâmul şi a deschis acţiune în instanţă împotriva lor. La
ora asta trăieşte în linişte şi pace, fără să fi schimbat numărul de telefon,
adresa sau preşul de la uşă. În schimb, speră să se umple de bani, căci stresul
se tratează scump.
Cazurile prezentate,
deşi reale, nu-şi depăşesc condiţia nuvelistică, deci nu au nicio bază legală.
Asta nu înseamnă că nu există căile legale. Iată-le!
Ce poţi face dacă banca vinde
creanţa unei societăţi de recuperări creanţe (Sursa:
RadioFranceInternational)
Practica
arată că, în ultima perioadă, din ce în ce mai multe persoane se confruntă cu
situaţia cedării creanţelor de către bancă unor societăţi de recuperare.
Mecanismul cesiunii
către SRL-ul subsidiară a băncii funcţionează conform următoarei scheme: banca- mamă declară creditul că fiind neperformant, îşi
constituie provizion de risc, dar nu trece la executarea silită şi nici nu îl
trimite în insolvenţă, ci vinde creanţa unei filiale pe care o deţine în
proporţie de 100% (sau unui alt SRL deţinut 100% de banca-mamă a băncii în
cauză); vânzarea creanţei către propria filială (adică, trecerea acesteia
"dintr-un buzunar într-altul") sau către o afiliată se face la
preţuri cam de 10% din valoarea nominală, preţ pe care filiala/afiliata îl
plăteşte cu un credit pe care, de cele mai multe ori, i-l acorda chiar bancă.
Cesiunea de
creanţe este operaţiunea prin care creditorul (cedent) transmite în mod
voluntar, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, dreptul de creanţă unei alte
persoane (cesionar) care devine astfel creditor în locul său şi va putea încasa
de la debitor creanţa cedată. Contabilizarea contractelor de cesiune a
creanţelor la cesionar (persoana care a preluat creanţele) trebuie făcută în
funcţie de clauzele specific fiecărui contract.
ATENŢIE!
În toate cazurile, dacă nu s-a convenit expres asupra
unei cesiuni parţiale, cesionarul devine titular al creanţei pentru totalitatea
ei.
Odată cu dreptul de creanţă, cesionarul dobândeşte,
prin efectul cesiunii şi în lipsa oricărei stipulaţii exprese în acest sens,
toate drepturile, accesoriile şi garanţiile de orice natură ale creanţei
cesionate. Dacă nu s-a convenit altfel, dobânzile şi orice alte venituri aferente
creanţei, devenite scadente, dar nepercepute încă de cedent, revin
cesionarului, cu începere de la data cesiunii.
În primul rând, trebuie făcută distincţie după cum
creditul a fost declarat sau nu scadent în prealabil cesiunii.
- în primul caz avem de a face cu o activitate de recuperare a unei creanţe realizată de o societate specializată; cel puţin aparent, nimic ilegal;
- în cea de-a doua ipoteză - nu a fost declarat scadent înainte de cesiune, operaţiunea este flagrant şi grav ilegală. Cesiunea creditelor neperformante poate fi considerată ilegală mai ales în cazul contractelor de credit de retail, în care debitorul este un consumator în raporturile cu banca, calitate pe care şi-o pierde în raporturile cu colectorul de creanţe.
Iar în cazul cesiunii creditorului către un SRL de
recuperat creanţe, controlat 100% de bancă mama (sau de banca-bunica, pentru a
prelua o formulă folosită de Adrian Vasilescu, consilierul BNR), acest SRL se
erijează el însuşi în bancă, fiindcă primeşte prin cesiune o creanţă care
rămâne neschimbată (în sensul că îşi păstrează natura de creanţa
bancară), plus garanţiile care o însoţeau.
Dar SRL-ul în cauză nu mai este supus normelor şi
controlului BNR, întrucât el nu este bancă, iar raportul juridic cu fostul
client al băncii nu mai este supus normelor de protecţie a consumatorilor.
Dacă debitorul nu este de acord, cesiunea nu poate
avea loc.
Soluţii pentru beneficiarul creditului
Beneficiarul creditului într-o astfel de operaţiune
ilicită are următoarele posibilităţi:
- fie să aştepte momentul când Banca îl va soma să plătească, deci va începe procedurile de executare silită împotriva debitorului
- fie să acţioneze imediat ce primeşte notificarea prin care este înştiinţat de cesiunea de creanţa.
În primul caz, în cadrul contestaţiei împotriva
actelor de executare întreprinse de executorul bancar, există mai multe
argumente care pot fi invocate, printre care nulitatea acestor acte pe motivul
că Banca îşi foloseşte propriii executori pentru a executa o creanţă care nu îi
mai aparţine sau pe motivul că aceşti executori nu pot executa decât creanţe
"bancare" - caracter care nu se transmite prin cesiune.
În cea de-a doua situaţie, debitorul cedat poate cere
nulitatea cesiunii de creanţe pe cel puţin două considerente:
- este încălcat caracterul intuitu personae al contractului de credit;
- operatiunea cesiunii creanţei bancare este o simulaţie care ascunde o operaţiune ilicită.
Av. Coltuc Marius - Fondator Casa de Avocatură Coltuc
Legile care vă apără de
recuperatori
- Prin Decretul 167/1958 ( Modificat şi reglementat aici: http://jog.sapientia.ro/data/tudomanyos/Periodikak/scientia-iuris/2011-1/4-burian.pdf) se reglementează
prescripţia extinctivă, care stinge dreptul la acţiune. Conform articolului 1
„Dreptul la acţiune, având un obiect patrimonial, se stinge prin prescripţie,
dacă nu a fost exercitat în termenul stabilit în lege. Odată cu stingerea
dreptului la acţiune privind un drept principal se stinge şi dreptul la acţiune
privind accesorii. Orice clauză care se abate de la reglementarea legală a
prescripţiei este nulă”, iar în articolul 3 se stabileşte că termenul prescripţiei
este de 3ani.
- O altă reglementare care este încălcată de
către societăţile de recuperare, gen EOS KSI, este Legea 677/2001 (Actualizată aici: http://ro.scribd.com/doc/225906212/Legea-677-2001-Protectia-Datelor-actualizata-2013#scribd) privind
prelucrarea datelor cu caracter personal, de care cei în cauză abuzează. La articolul 5 din actul normativ se
specifică faptul că „orice prelucrare de date cu caracter personal, cu
excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile menţionate la art. 7
alin. (1), art. 8 şi 10 (n.r. - CNP, adresă, telefon), poate fi efectuată numai
dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc
pentru acea prelucrare”.
În cazul în care nu se
respectă această prevedere, conform articolului 18, puteţi acţiona astfel:
1. Fără a se aduce
atingere posibilităţii de a se adresa cu plângere autorităţii de
supraveghere, persoanele vizate au dreptul de a se adresa justiţiei pentru
apărarea oricăror drepturi garantate de prezenta lege, care le-au fost încălcate.
2. Orice persoană care
a suferit un prejudiciu în urma unei prelucrări de date cu caracter personal,
efectuată ilegal, se poate adresa instanţei competente pentru repararea
acestuia.
Nu
vă lăsaţi intimidaţi de somaţiile de plată!
Acţiunile firmelor de
recuperare sunt teribil de agasante, iar cea mai simplă soluţie este de a
ignora telefoanele venite de la aceştia. „Trimit mesaje în care te pun să suni
de urgenţă la un număr de telefon. Dacă eşti curios şi muşti momeala, chiar urmezi
îndemnul şi apoi nu mai scapi. Ei nici nu au dreptul să se folosească de
numărul tău de telefon, fiind personal, iar cel care a vândut creanţa nu avea
dreptul să le ofere aceste informaţii” este declaraţia unui avocat care ar fi
dorit să-şi reprezinte clientul la o astfel de „întâlnire” cu recuperatorii,
doar că discuţia s-a terminat înainte să înceapă, căci reprezentanţii firmei nu
s-au mai arătat interesaţi. O altă „sperietoare” sunt titlurile executorii emise
şi transmise sau somaţiile de plată, care sunt atât de asemănătoare în conţinut
de parcă le gândeşte un singur creier.
Datornicii s-au prins că, în afara telefoanelor
zilnice şi eventualelor scrisori de ameninţare venite periodic prin poştă,
firmele de recuperare nu au prea multe opţiuni, ceea ce a făcut ca tot mai
multă lume să nu mai plătească nimic.
Revenind la acea
prescripţie, mai trebuie ştiut că „într-adevăr,
prescripţia dreptului la acţiune operează la trei ani de la naşterea unei
restanţe. Dincolo de acest termen, creditorul nu mai poate să acţioneze
debitorul în judecată pentru plata unei datorii, adică nu mai poate obţine
concursul forței coercitive a statului român pentru
constrângerea debitorului”, citând o persoană avizată din Barou.
În repertoriul lor,
recuperatorii de credite mai au un „şlagăr”, care face referire la o „Listă
neagră”. Pare ameninţătoare, dar, dincolo de o banală sperietoare, nu înseamnă
nimic mai mult decât faptul că aţi rămas înregistraţi în banca de date a
creditorului ca rău platnic şi că nu veţi mai pupa în veci un împumut de la ei,
numai că, trebuie ştiut şi reţinut, nu veţi fi înregistraţi la Biroul de
Credit, pentru că, practic, de la 1 ianuarie 2008, la Biroul de Credit nu se
mai înscriu decât strict restanțele
din segmentul de creditare bancară.
Aşadar, o fi neagră
lista, dar iese la spălat.
NOTĂ (de care am rugămintea să ţineţi cont):
Ca urmare a numărului mare de comentarii şi a interesului înregistrat în jurul acestui articol, mă văd nevoit să fac anumite precizări, dar şi completări în text.
În primul şi primul rând, textul de mai sus nu încurajează sub nicio formă practica sustragerii de la neplata unor împrumuturi financiare, de orice fel ar fi acestea. Ar fi o aberaţie absolut condamnabilă ca într-o societate pretins civilizată o entitate, fizică sau juridică, să abandoneze returnarea ori achitarea obligaţiilor financiare. Materialul publicat are drept scop contracararea sau diminuarea abuzurilor din ce în ce mai frecvente, pe fondul unui gol legislativ în defavoarea cetăţeanului, oricum, insuficent informat şi lăsat de izbelişte.
În al doilea rând, menţionez faptul că nu sunt de profesie avocat, jurist sau orice altă derivată a breslei cu studii de Drept. Blogul are rol informativ şi vă pune la dispoziţie ca urmare a documetării personale reperele de care aveţi nevoie pentru a acţiona în consecinţa cazului dumneavoastră.
Iar ultima observaţie face referire la completările efectuate în text, fără a modifica nimic din forma originală. Primind o sesizare, absolut corectă, din partea unui cititor la conţinutul unor legi menţionate, pun la dispoziţia dumneavoastră trimiteri către formele actualizate.
NOTĂ (de care am rugămintea să ţineţi cont):
Ca urmare a numărului mare de comentarii şi a interesului înregistrat în jurul acestui articol, mă văd nevoit să fac anumite precizări, dar şi completări în text.
În primul şi primul rând, textul de mai sus nu încurajează sub nicio formă practica sustragerii de la neplata unor împrumuturi financiare, de orice fel ar fi acestea. Ar fi o aberaţie absolut condamnabilă ca într-o societate pretins civilizată o entitate, fizică sau juridică, să abandoneze returnarea ori achitarea obligaţiilor financiare. Materialul publicat are drept scop contracararea sau diminuarea abuzurilor din ce în ce mai frecvente, pe fondul unui gol legislativ în defavoarea cetăţeanului, oricum, insuficent informat şi lăsat de izbelişte.
În al doilea rând, menţionez faptul că nu sunt de profesie avocat, jurist sau orice altă derivată a breslei cu studii de Drept. Blogul are rol informativ şi vă pune la dispoziţie ca urmare a documetării personale reperele de care aveţi nevoie pentru a acţiona în consecinţa cazului dumneavoastră.
Iar ultima observaţie face referire la completările efectuate în text, fără a modifica nimic din forma originală. Primind o sesizare, absolut corectă, din partea unui cititor la conţinutul unor legi menţionate, pun la dispoziţia dumneavoastră trimiteri către formele actualizate.
imi place articolul dumneavoastra si imi este de folos si cred ca va fi inca la multi dintre noi.Eu personal ma confrunt cu o astfel de problema cu recuperatorii de la credit express,am luat un card de credit in2009 si am scos niste bani in valoare de 600 si cea de lei. am platit rata un anumit timp dar intotdeauna am scos banii de pe card ca era o perioada mai grea in fine acum ma tot suna sa platesc si ma ameninta cu executarea silita din cauza asta am certuri si cu sotul dar acum m-am linistit fiindca am trecut de mult peste perioada de 3 ani daca ma suna in viitor deja stiu ce am sa le spun
RăspundețiȘtergereMultumesc inca odata
Vă recomand să nu pierdeţi timpul cu discuţiile! Vor fi sterile şi ineficiente, pentru că, în acest moment, nu discutaţi cu banca creditoare ci doar cu cei de la Credit Express. Prin urmare, aceştia nu vă pot executa silit, nu vă pot pune proprire pe nimic, ci doar ameninţă. Toate eforturile lor vor fi pentru a vă determina să semnaţi un contract cu ei, ceea ce ar echivala cu un laţ de gât.
ȘtergereFoarte interesant articolul. Eu am insa o nelamurire. In anul 2005 am contractat un credit pentru un coleg ( o mare prostie ...stiu ) credit pe care colegul....evident nu l-a platit de atunci din 2005. Anul trecut, am vrut sa fac un credit si am fost gasit raportat in B.C. in anul 2012. Cum este posibil sa ma raporteze in 2012 pentru un credit prescris. Nu am primit nimic acasa care sa ma anunte despre datorie. Am primit un plic de la un SRL recuparatori iar eu le-am spus ca eu nu-i cunosc, si daca am sa le dau vre-un ban sa-mi trimita o dovada din care rezulta datoria mea...si ...nu am primit nimic. Eu as vrea sa dau in judecata banca pentru raportarea in BC in anul 2012 . Se poate ?
RăspundețiȘtergerePosibil să nu fi fost raportat în anul 2012, ci cu mult înainte. Vă recomand ca demersul către justiţie să fie precedat de consultarea unui avocat care să cunoască bine sistemul şi mecanismele bancare. Mă gândesc că prescrierea şi-a urmat cursul, numai că figuraţi în banca de date ca rău platnic, o informaţie care rămâne precum un cazier, adică...tinichea de coadă. Baftă!
ȘtergereNu comite-ti nici o gafa, dintr-o eroare am vrut sa modific ceva in text si am zis ca radiez si il repostez. Daca se poate sa imi raspundeti pe baza textului ramas pe emailul Dvs. v-as fi recunoscator. Va multumesc!
RăspundețiȘtergereOK! În primul rând, n-am înţeles cum de a ajuns notificarea pe adresa soţiei, adresă care oricum nu figura în niciun contract semnat de dvs? Este cam ciudat, dar nu are importanţă prea mare. În momentul de faţă, creditul din 2004 este teoretic prescris şi este trecut la credite neperformante (pierderi) de către banca unde aţi făcut împrumutul. Practic însă au intrat pe fir recuperatorii, care, aşa cum am scris şi cum aţi intuit şi dvs., vor să vă "agaţe" într-un contract semnat direct cu ei. Ameninţările lor sunt pentru cei cu inima slabă, iar somaţiile nu pot fi instituite după bunul lor plac, ci în baza unei hotărâri judecătoreşti. Nu vor veni nici la uşa cuiva, pentru că nu există niciun mandat. În cazul în care, cum-necum, dar numai în baza unei hotărâri judecătoreşti, vor iniţia procedura de poprire pe salariu, trebuie ştiut că anterior demersului respectiv sunt obligaţi să vă anunţe prin documente, acte, hârtii şi hârtiuţe cu solicitare de semnare, iar reţinerea din salariu nu poate depăşi o treime din venitul net.
ȘtergereMultumesc pentru rapiditatea raspunsului!
ȘtergereNotificarea a venit pe adresa sotiei deoarece eu am adresa din buletin acolo (probabil au verificat ILEGAL, la anumite instituti publice daca mi-am schimbat adresa de domiciliu). La "misto" in josul notificari e trecut un text la modul "firma noastra este operator de prelucrare de date personale".Adica iti dau de inteles ca vezi doamne ti au aflat adresa LEGAL, desi nu cred ca este asa.
Mai am cateva intrebari:
1.Daca sa prescris creditul/datoriea, mai pot institui poprire pe salariu si in ce baza?
2.Somatie de plata sumei in nu stiu cate zile, am primit dupa bunul lor plac, cu toate ca nu am vazut nici un ordin judecatoresc si in spatele somatiei nu am vazut macar o copie la contract.Dece au trimis?
3.Ciudat este faptul ca la prima notificare care am primit-o in urma cu 2 luni, scria ca X, ai de platit suma Z conform contractul cu nr.xxxx dar NU era si trecuta DATA contractului. Dece?
Asta înseamnă hărţuire, mizând ca potenţiala victimă să cedeze nervos şi să facă pasul spre...sinucidere.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereBună dimineaţa! Situaţia dvs. este interesantă şi aţi putea face multe valuri, dacă nu chiar un tsunami, în instanţă, cu un avocat pe măsură. Odată cu privarea de libertate, relaţia cu Banca a intrat sub incidenţa "cazului de forţă majoră", dar, din câte ştiu, sunt puţine contracte care prevăd şi acest aspect, din simplu motiv că nu s-a prea gândit nimeni la această posibilă situaţie. Din câte am înţeles, fratele dvs. s-a prezentat la banca respectivă cu acel document. Ar fi bine să existe şi o motivaţie scrisă, o înscriere, înregistrare sau măcar o dată prin care să fie probată preîntâmpinarea cu bună intenţie a imposibilităţii de achitare a ratelor pe parcursul celor doi ani. Dacă există, banca poate fi dată în judecată pentru furnizarea datelor dvs. către terţi.
ȘtergereFirma de recuperare nu vă poate pune pune poprire pe salariu şi nici nu vă poate executa silit fără o decizie judecătorească. Vă rog să citiţi şi un răspuns anterior, către utilizatorul Rekynu.
Şi încă ceva. Fratele dumneavoastră, familia sau vreun prieten apropiat nu au nicio legătură cu datoria şi contractul încheiat cu banca, atâta timp cât nu figurează ca giranţi. Firmele de recuperare încearcă orice tertip pentru a încheia direct un contract cu debitorul, iar în noile contracte vor încerca să impună tot felul de garanţii, inclusiv giranţi.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereCred că nu m-am făcut tocmai bine înţeles când m-am referit la poprirea pe salariu, ori la executarea silită. Niciuna dintre măsurile ultimative (poprirea şi, sau, executarea) nu pot fi operate fără o bază legală, respectiv decizia finală a unui Tribunal prin judecătorul de caz şi fără înştiinţarea prealabilă a celui în cauză, respectiv debitorul.
ȘtergereCa părere personală, aş sta cât mai departe de aceşte firme de recuperare, astfel că nici măcar curiozitatea să nu mă pună faţă-n faţă cu ei.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereSper să vă fie cu folos! Toate cele bune!
ȘtergereBuna seara!In perioada august-noiembrie 2010 am lucrat la BCR-Asigurari de viata.In aceasta perioada am incheiat doar 2 contracte, de pe urma unuia primind 200 de lei, iar de pe urma celuilalt 400 de lei.In contractul meu de munca era specificat faptul ca daca cei cu care incheiam contracte nu le respectau, trebuia sa inapoiez sumele primite.In 2011 am primit vreo doua recomandate prin posta de la BCR ,dar nu le-am semnat.Am aflat intre timp ca persoana de pe urma careia obtinusem 400 de lei nu a mai continuat sa-si plateasca asigurarea de viata.Intre timp, m-am mutat cu prietenul meu, dar domiciliul mi-a ramas acelasi.Astazi m-a sunat mama sa ma anunte ca a primit o scrisoare, de la o firma de recuperare creante, in care scria ca trebuie sa platesc suma de 530 de lei in 5 zile.Nu ar fi trebuit sa se prescrie, dat fiind faptul ca suntem in 2015 si au trecut 5 ani?Multumesc!
RăspundețiȘtergereBuna ziua am nevoie de un sfat de la d-voastra.in 2008 am facut un credit cu ipoteca la volksbank de 30500 franci elvetieni.in 2013 am ajuns in imposibilitate de plata,.am primit instiintare de executare silita a venit executorul am semnat[nu stiu daca am facut bine]ca administrator sechestru ,iar apoi am primit notificare ca banca a transferat creantele la firma rabon credit care la randul ei o are mandatar pe asset portofolio.am incercat sa iau legatura cu ei insa mi-au spus ca nu sunt institutie bancara si ei vor toti banii odata .nu stiu ce sa mai fac si cum sa procedez.[acum dupa spusele lor as avea de plata 33000 franci].va multumesc si va doresc multa sanatate .
RăspundețiȘtergereSingura dvs. sansa ar fi un avocat bun si, implicit, un proces. Bafta maxima!
ȘtergereAsa cum am mai spus mai sus am luat un credit in 2003. In urma cu 3 luni 15.03.2015 am inceput sa primesc somati, gen ca sa platesc, gen ca fac vizite la domiciliu (ceeace NU sa intamplat).
RăspundețiȘtergereIar azi am primit iar un plic "confidential" in care apare un antet de la uniunea barurilor din romania si in mijloc un birou de avocat cu nume de femeie , si ca daca nu platesc in 72 de ore toata suma in contul xxxxxx, ma actioneaza in instanta sa imi puna sub urmarire patrimoniul MEU.
Acum va intreb eu:
1. Dece in toate somatile care mi le-au trimis apare NUMARUL de contract dar DATA in care a fost facut el NU? care este 2003...
2.Dece in perioada 2003 - 2015 NU m-au actionat in instanta eu am fost in tara si am muncit legal (bugetar) platitor de taxe din salariu?
3.Dece tot o forteaza cu somatiile acestea, ei incearca sa ma faca s-ai sun, sa negociez cu ei?
4.Dece creanta nu sa prescris?
5.M-ai poate sa ma execute silit (nu am bunuri pe numele meu) / poprire salariu?
6.Si daca primesc executare silita (poprire pe salariu) pot face contestatie "s-ai intreb dece in perioada 2003 - 2015 nu au luat nici o masura?" si au asteptat sa creasca dobanzile?
Va multumesc!
Nu inteleg ce treaba are Uniunea Barurilor in toata povestea, dar stiu ca un patrmoniu nu poate fi pus sub urmarire. Sunt presiuni de natura sa intimideze, sa cedati si...sa semnati.
ȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereIn primul rand, vreau sa va multumesc pentru acest articol, este foarte util.
Parintii mei au o problema. Mama a contractat un credit la Piraeus Bank pe care, din cauza cresterii fabuloase a francului elvetian, nu l-a mai putut achita in conditiile prevazute de contract. Asadar, s-a renegociat creditul, iar mama a fost trimisa la un executor judecatoresc cu o denumire absolut uitabila (care apropo, s-a prezentat la noi acasa cu un ton foarte impertinent) pentru rezolvarea situatiei. De cativa ani buni, mama are poprire pe contul de salariu (din care nu i se retine 1/3 din venit o data pe luna, ci 1/3 din orice intrare i se face in cont, indiferent daca in luna respectiva s-a platit ceva sau nu).
Astazi insa am avut o mare surpriza, cand tatal meu, care figura ca girant pe contul mamei, s-a pomenit acasa cu o notificare de la Kruk prin care era instiintat ca datoriile mamei au fost transferate la el si ca este obligat sa plateasca toate creantele mamei (cu aceeasi poveste, cale amiabila sau poprire pe conturi).
In conditiile in care mama este "la zi" cu plata catre executorul judecatoresc cu nume uitabil, ce legatura are tatal meu in toata povestea asta si, mai ales, de unde au aparut maimutoii astia de la Kruk?
Va multumesc!
Cred ca va trebui sa luati legatura cu un avocat. Tatal dvs. o fi fost girant, dar titularul se achita de rate. Verificati daca nu cumva au semnat ceva cu cei de la Kruk, care, posibil, sa-i fi pacalit prin neatentie. Va recomand si dvs. Sa luati legatura cu un avocat.
ȘtergereBuna seara am si eu o problema am facut in trecut acum 4 ani de zile doua abonamente unu la cosmote si unu la orange am avut o perioada proasta si nu am mai putut sa platesc abonamentele. Dupa 4 ani m am trezit ca am de plata la cei de la cosmote si credit exprex 2300 de lei plus cei de la orange 1500 vreau sa mentionez ca mi au trimis tot felul de somati de plata dar din ce mi au calculat ei ca am de plata la recuperatori mi se pare abuziv. ma ameninta ca imi pun sechestru pe bunuri si ca ma da in judecata, Care este sfatul dumneavoastra ? o parere ma ajuta mult. stima domn
RăspundețiȘtergereRecupetatorii sau operatorii de telefonie NU pot pune sechestru pe nimic. Nu sumt unitati bancare. Nu semnati nimic cu recuperatori. Tribunalul este de preferat pt dvs. pentru ca nu vor dori ei asta.
ȘtergereBuna ziua. In primul rand mii de multumiri pentru acest articol atat de detaliat. E de mare ajutor.
RăspundețiȘtergereMa confrunt si eu cu urmatoarea problema si m-as bucura tare mult daca mi-ati putea raspunde.
Tatal meu, decedat din 2006 a avut un descoperit de cont in limita a 3 salarii la BCR. Dupa deces, mama a retras ultimul salariu, insa nu a inchis contul.
In prezent primesc notificari pe numele tatalui de la Kruk pentru o suma uriasa. De 5 luni incerc sa obtin actele semnate de tatal meu cu banca. Dupa ce am fost trimisa de la banca la firma de recuperari si invers, pe motiv ca nici unii nici altii nu sunt in posesia documentelor respective, banca a acceptat sa elibereze documentele in baza unei cereri scrisa de mine, dar dictata de ei.
Dupa ce au analizat certificatul de deces si au consultat o baza de date mi-au spus sa solicit contractul nr.... si aici am asteptat informatia din baza lor. Mi s-a spus sa tai nr. si sa specific doar anul, 2006, ca nu le apare in baza de date decat anul. ?!?!
In cateva zile am primit copia unui contract de majorare a plafonului de descoperit de cont, datat cu o luna inainte de deces, intr-o perioada in care tatal meu era imobilizat la pat. In acelasi timp, firma de recuperari creante m-a informat telefonic ca in evidenta lor apare un contract sau un act aditional (nu am inteles exact) din 2007, deci la un an dupa deces. Am solicitat aceste acte, insa firma de recuperari afirma ca nu este in posesia lor, iar banca nu mi-a dat niciun raspuns la cererea formulata acum mai bine de o luna, desi am facut 3 sesizari in call center.
Ignorand faptul ca acel contract este fals (nu am dovezi solide care sa faca fata unei actiuni in justitie, intrucat actele medicale pe care le detin nu sunt suficiente pentru a dovedi ca tatal meu nu putea semna acel contract) as vrea sa stiu daca mai pot invoca prescriptia, avand in vedere cesionarea creantei care s-a realizat in decembrie 2014.
Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Buna ziua din nou. Sper sa aveti timp si disponibilitate sa-mi raspundeti si mie ca astept raspunsul dvs ca pe ace :) Multumesc.
RăspundețiȘtergereÎmi cer scuze pentru întârzierea cu care răspund, dar abia astăzi am primit notificarea cum că ar exista un comentariu. Din câte îmi este dat să înţeleg din informarea dvs. v-au cam păcălit. Dar tot din relatarea dvs. înţeleg că banca deja a vândut, a cedat, către firma de recuperare creanţa defunctului tată, iar în acest moment se spală pe mâini, lăsându-vă în gura hămesită a lupului, care, în cazul dvs., are o semnătură pe un contract şi care nu intră sub incidenţa prescrierii. La modul sincer, vă recomand să evaluaţi în ce situaţie pierderile vor fi mai mic: 1. un avocat, plus proces; 2. achitarea creanţei, care, atenţie!, nu mai este a băncii, ci a firmei de recuperare.
ȘtergereVestile nu sunt incurajatoare, dar va multumesc oricum pentru raspuns. Sincer nu stiu ce decizie sa iau pentru ca nu sunt optimista in ceea ce priveste sansele de reusita in cazul unui eventual proces...
RăspundețiȘtergereBuna seara!
RăspundețiȘtergere1. Actualizeaza informatia conform noului Cod civil si nu mai expune tot felul de spete expirate unei mase de oameni care nu isi cunosc nici macar Constitutia statului in care traiesc;
2. Felul in care interpretezi prescriptia extinctiva ma duce cu gandul la faptul ca nu exista ordine sociala si ca rau platnicii ar trebui sa se culce linistiti seara pentru ca pot invoca un motiv despre care nu au habar ce inseamna sau in ce conditii se exercita;
3. O discutie cu un avocat este o discutie ca oricare alta. Avocatii nu sunt privilegiati pentru ca au anumite cunostinte in domeniul dreptului.
Fiecare meserie din tara asta presupune anumite cunostinte. Fiecare om este diferit. Fiecare persoana juridica procedeaza diferit in scopul obtinerii profitului.
Lumea nu se invarte acasa, in jurul unui laptop conectat la internet.
Sper sa nu ma intelegi gresit sau sa o iei in nume personal. Apreciez spiritul civic ce s-a nascut in Romania odata cu utilizarea internetului pana in cele mai inalte varfuri ale tarii; spiritul civic ce predomina mai toate blogurile existente. Toti sunt revoltati, toti sunt insetati de dreptate, toti vor ca spatiul lor personal sa nu fie invadat de nimeni nici macar atunci cand gresesc. Nu inteleg aceasta degradare, aceasta indobitocire care a inghitit mintile a peste 75% din locuitorii acestei tari.
Oameni buni! Aveti Monitorul Oficial. Este accesibil tuturor, gratuit! Nu stiti sa il folositi? Apelati la un avocat! Vad o insiruire de legi iesite din vigoare pe care le cititi degeaba. Dreptul este un domeniu care variaza de la o zi la alta. Este o stiinta creata in folosul societatii, pentru mentinerea ordinii sociale si a dreptatii. Nu va ajuta sa scapati de problemele pe care vi le-ati creat singuri cu buna credinta, din neatentie sau din oricare alte motive.
Nu pun blog-urile intr-o lumina proasta, doar ca nu sunt locurile unde sa va cautati dreptatea, integritatea sau sa va aparati libertatea voasta sau a copiilor vostrii. Nu faceti decat sa contribuiti la degradarea acestei societati pe care o formati si a institutiilor acesteia. Nu este de ajuns ca sunt deja distruse de altii?
Prin ura si rau nu o sa schimbati nimic! Nu va ia nimeni in serios si muriti de foame cu impresia ca aveti puterea in tara asta. Acea...putere a poporului pe care sustineti (fara argumente) ca o detineti.
Imi pare rau sa scriu aceste cuvinte dar ceea ce vad imi displace total.
Sper sa intelegeti intr-un final ca dreptatea, sanatatea si banii nu se cauta stand acasa, pe un scaun moale in fata unui calculator.
O seara buna!
Bună ziua!
ȘtergereSunt anumite puncte de vedere în comentariu cu care sunt absolut de acord şi, totodată, remarc nota civilizată în redactare. Cu proxima ocazie voi nuanţa într-o notă explicativă poziţia mea faţă de "ordinea socială" şi "rău platnici" În egală măsură este sesizabilă şi o ofuscare, pe care, sincer, nu am intenţia nici de a o combate şi nici de a o comenta, chiar dacă este complet paralelă cu materialul de mai sus, care face referire clară şi directă la practica Recuperatorilor de credite şi asupra culiselor prin care se ajunge în situaţii absolut aberante.
Şi dacă tot ai făcut trimitere către Noul Cod Civil, am extras pentru tine noile prevederi. Citeşte cu atenţie!
Te aştept oricând cu comentarii, dar să fie argumentate, nu propagandistice.
Toate cele bune!
Reglementarea prescripţiei extinctive în Noul Cod Civil
Asist. Univ. Drd. Hunor Burlan
În cadrul Noului Cod civil regasim o abordare noua cu privire la reglementarea regimului juridic al prescriptiei, o viziune esential modificata în raport cu prevederile Decretului nr. 167/1958 si în consens cu solutiile consacrate în codurile europene moderne. Astfel, dispozitiile rigide, cu caracter imperativ ale decretului, caracterizate prin inadmisibilitatea clauzelor derogatorii de la normele ce guverneaza prescriptia extinctiva si aplicarea din oficiu a prescriptiei extinctive, au fost atenuate prin consacrarea unor norme dispozitive sub aspectul stabilirii între parti, a unui alt termen de prescriptie decât cel legal, a datei de la care curge termenul de prescriptie, al renuntarii la prescriptia împlinita sau al beneficiului termenului scurs.
Consideram ca solutia adoptata vine în întâmpinarea criticilor formulate de unii autori, este una logica si în conformitate cu principiul dominant al dreptului civil, cel al disponibilitatii, care se armonizeaza cel mai bine cu normele dispozitive. Una dintre principalele noutati consacrate de prevederile Noului Cod civil în materia prescriptiei extinctive o constituie extinderea principiului libertatii contractuale asupra acestei institutii de drept: astfel partile pot modifica, prin acord expres, durata termenelor de prescriptie, cursul prescriptiei prin fixarea începutului acestuia sau cauzele legale de suspendare ori de întrerupere a acesteia. Cu toate ca prescriptia extinctiva îsi mentine caracterul legal, legiuitorul, prin consacrarea unor norme dispozitive, largeste aria de miscare a partilor. Extinderea libertatii contractuale nu este însa totala, aceasta fiind îngradita de unele limitari si interdictii, urmeaza: a) este interzis ca o actiune imprescriptibila legal sa fie declarata prescriptibila si invers; b) termenul de prescriptie poate fi redus sau micsorat, prin acordul expres al partilor, fara însa ca noua durata sa fie mai mica de un an si nici mai mare de 10 ani, cu exceptia termenelor de prescriptie de 10 ani sau mai lungi care pot fi prelungite pâna la 20 de ani; c) nu se aplica în cazul drepturilor la actiune de care partile nu pot sa dispuna si actiunilor derivate din contractele de adeziune, de asigurare si cele supuse legislatiei privind protectia consumatorului, aceasta din urma limitare având rolul de a întari, sau mai precis, de a nu slabi pozitia partii contractuale oricum mai slabe sau defavorizate.
O alta noutate adusa de prevederile Noului Cod civil este reprezentata de reglementarea referitoare la invocarea prescriptiei extinctive. Daca în lumina Decretului nr. 167/1958 era instituita în sarcina instantelor judecatoresti aplicarea din oficiu a prescriptiei extinctive, noua reglementare elimina acesta obligatie, transferând aceasta sarcina în competenta exclusiva a celui în folosul caruia curge.
Buna seara. In august 2012 am facut un abonament la Orange. Un octombrie am plecat din tara si nu am mai achitat abonamentul. De curand am primit o instiintare prin care sunt informata ca voi fi data in judecata. Suma a ajuns de la 50 lei la 1050. Va rog sa imi spuneti cum sa procedez, sa achit suma? Sau risc sa fiu data in judecata? Va multumesc mult!
RăspundețiȘtergereNu aveti niciun motiv sa nu achitati. Dvs nu ati fost inselata.
ȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereIn 2002 am cumparat un frigider in rate, creditul derulandu-se prin Unicredit. In 2004 m-am casatorit, am nascut si m-am mutat in alt oras. Si am uitat complet de credit, din care mai ramasesera putine rate de achitat. De abia prin 2007 am aflat intamplator ca sunt pe "lista neagra" la Biroul de Credit, am fost la banca pentru a rezolva situatia, insa mi s-a spus ca la ei nu mai apar cu nicio suma de plata deoarece creditul a fost cesionat unei firme de recuperare - cred ca EOS. Nu i-am cautat. Prin 2010 am aflat ca la adresa mea din buletin au sosit plicuri de la EOS prin care eram somata sa platesc suma restanta plus dobanzi. Deci intre timp imi aflasera si numele dupa casatorie dar si noua adresa din buletin. Nu am actionat in niciun fel, cu atat mai mult cu cat proprietarul de la acea vreme al casei a aruncat toate plicurile la cosul de gunoi. Anul trecut a trebuit sa-mi preschimb buletinul de identitate la o noua adresa, unde am locuit putin timp, iar proprietara casei imi spune ca la cateva saptamani primesc plicuri de la o alta firma de recuperare, pentru acelasi credit, in care sunt, pe rand, somata sa achita o suma de bani (cam cat 3 frigidere), sa-i sun sa gasim impreuna o solutie, ca ma vor vizita la domiciliu sau ca vor inainta dosarul in instanta. Dupa care, probabil din cauza lipsei unui raspuns oarecare din partea mea, reiau procedura. Saptamana trecuta am inteles ca am primit prin Total Post o recomandata, insa nu numai ca nu asteptam ceva la adresa respectiva, dar intre timp m-am si mutat in alt oras. Stau si ma intreb cum au aflat intr-un timp asa de scurt adresa? Acum ca mi-am schimbat adresa de domiciliu o vor afla si pe asta? Creditul ala, u o vechime asa de mare deja, nu s-a prescris? Poprire pe venituri nu-mi pot pune, ca in afara alocatiei copiilor care vine pe numele meu nu am alte venituri. La ce altceva ma pot astepta? Si cum sa actionez?
Multumesc anticipat.
Dvs., in fapt, aveati un contract de leasing, iar "uitarea" n-a fost decat o "teapa", voita sau nu, fara importanta acum. Nu semnati nimic si nici nu intrati in negocieti cu recuperatorii. Deveniti cat mai invizibila si vor cauta acul in carul cu fan. De alocatia copiilor nu se poate atinge nimeni.
ȘtergereMultumesc!
ȘtergereBuna ziua!
RăspundețiȘtergereFrumos blog
Haideti sa spun prin ce trec eu:
1.In 2005 am luat un credit la BCR(scadent in 2015 ) in valoare de 15.000 lei am platit pana in 2008.
2.In 2007 am luat 2 credite unul la banca Tiriac de 3000 de euro (scadent in martie 2012) si unul la BRD in valoare de 12.000 lei (scadent in februarie 2014)
Tot primesc somatii, amenitari mai degraba prin plicuri postale ca in termen de 5 zile ca daca nu vine iadul in fine le iau le rup le arunc, mai nou unii cei cu Tiriac imi fac discaunt de cca 60% din datorie apropo de la firma asta de creante am primit o scrisoare de genul conform creditului scadent in luna iulie 2012, IULIE 2012 ??? daca eu am copie de la biroul de credit in care este mentionata data scadentie martie 2012 cum se face ca la ei apare 2012 iulie, in fine
cei de la BRD identic au cesionat datoria catre camatarii cu acte numai ca acel cont in care eu depuneam banii la timpul respectiv era inca activ in luna aprilie 2015 bineinteles cu 0 ca sa nu inregistreze bancuta pierderi in contabilitate m-am enervat si l-am inchis intotdeauna aveam probleme cu ei de genul cand faceam cate o operatiune bancara vroiau sa imi faca copie de pe buletin si sa imi schimbe noile date de pe el mi s-a intamplat la sucursala din aeroportul Otopeni de genul face copie de pe CI imi complecteaza desteapta de la ghiseu date ble bla serie cnp, dupa care imi da sa semnez" Duduie ce scrie aici conform legii 677/2001 sunt de acord corect/??? ei uite ca eu nu sunt de acord cu ceea ce vrei sa faci tu exista conform legii posibilitatea de a da accept sau nu eu nu ti-l dau " la care ea imi raspunde ca poate sa imi refuze tranzactia OK dar in momentul asta eu sun protectia consumatorului care la randul lor probabil ca vor sesiza BNR
S-a intamplat sa fiu sunat pe noul nr de telefon mentionez ca din 2008 pana in 2012 am sta in Italia nu stiu probabil ca operatorul de telefonie a facut lobby pt mine la ei acelasi lucru le-am spus conform legii677/2001 te dau in judecata atat compania ta cat si pe tine personal de atunci au tacut malc
S-a intamplat cazul sa am vizita la domiciliu de la un cretin, dar propiu cretin " Bai baiatule ce cauti aici aveti calea judecatii, tribunalului tu aici nu ai voie sa vii daca acum sar in gatul tau ca ai vrut sa imi violezi sotia cum e? sau ca te-am prins ca fortai usa" de atunci liniste
Dumneavoastra cum vedeti situatia termenii de prescrie si restul??//
Este important să nu semnaţi nimic cu firma de recuperatori. Din câte văd, au fost transmise şi retransmise date personale, ceea ce, dacă aveţi un avocat bun şi ceva bani de cheltuit (recuperabili, atenţie!) puteţi deschide acţiune în instanţă pentru divulgare date personale şi hărţuire, folosindu-vă şi de sesizarea făcută la OPC.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereConsultati un avocat. Depinde cum si ce contract ati "reziliat".
Ștergereexceptional text, documentat legal, corect; fiind cadru militar am achitat cat am putut ratele la debite, am avut de dat sume pentru tratamentul de cancer, citostatice si operatii ale tatei; achitam lunar foarte corect, la zi, am avut chiar BONUS in EURO oferit ca BUN PLATNIC DE TIRIAC BANK, CARE ACCUM, cand am spus bancii ca eram la zi cu totul, sa ma scada la dobanzile in EURO LA BONUSUL DE 1470, nu au vrut de loc... desi am destule necazuri; AM AFLAT DE CURAND SI, CRED CA POT FI PUSA IN ACEASTA POSTURA, CA ACESTE FIRME D RECUPERARE CREANTE CARE MA TERORIZEAZA, GEN Kruk, APS, Credit Expres, sa, ANGAJEAZA DETECTIVI PARTICULARI(FOSTI OFITERI, ABILI rezerva), PENTRU A INTRA IN APARTAMENT CA CLIENTI DE CUMPARARE, SA VADA IN ACTE CINE ESTE PROPRIETARUL, (EU NU AM ABSOLUT NIMIC PE NUMELE MEU), NU SUNT PROPRIETARUL CASEI ACEST PROPRIETAR ESTE UNUL DIN PARINTI CARE NU ESTE GARANT/GIRANT/COPLATITOR, IN PLUS NU AM COTA PARTE... REVIN: DECI ACESTI DETECTIVI ANGAJATI DE FIRMELE de Recuperare Creante, se inteseaza in bloc de locatarul vizat, desigur, detectvul o face sub alta identitate, la Administratia Financiara daca debitorul plateste sau nu impozit pe "ceva", ce are in casa, ce fel de "bunuri"... chiar daca nu apartin debitoruliui, se intereseaza la serviciu, la case de pensii, sa... este un stress in plus, nu stii bine cine intra in casa, deoarece, fiind cu experienta operativa, militara, imi dau seama ca acest detectivi au legitimatii repet, false si nr de mobil care nu mai pot fi accesate; este clar, iti inta in asa un necunoscut, bine imbracat, politicos, pare intelectual, se poate da drept cumparator, sa inchirieze locuinta, sa; ce se pate face? am mai citit ca se intampla amenintari de la firmele de recuperare privind activitatea de investigatii pe care o vor face acesti detectivi, angajati cu contract, deci, firmele ar baga frica in oase cam asa: "luati seama, aflam tot"... ); sper sa luati in atentie acest comentariu, sa imi raspundeti, sa imi dati o parere si indicatii de "aparare" in aceste situatii; am platit cat am putut, nu m-am sustras de la prevederile contractuale, dar nici asa, datele mele personale sa ajunga, trimise de BRD, in DUBAI, la o sucursala, nu mi s-a cerut parerea nici o data, sunt date personale, mai ales ca am lucrat cu dosare penale grele, dansii sunt in culpa; este o plaga, o teroare morala psiho-de tip gestapovist, un atac la linista vietii de familie protejata chiar de Constitutie si Drepturile Omului in UE si nu numai; este hartuire deliberata psihlogica si intimidare, elemente pasibile de penal la C.E.D.O. si Comisia Europeana de Justitie, multe sesizari de acest fel sunt judecate la CEDO, cu castig de cauza; presiunea morala duce la acte disperate, rog, vedeti cazul mediatizat al politistului care ne mai suportand, s-a sinucis cu arma din dotare, lasand un copil minor(vedeti articolul: S-a sinucis vreun angajat al firmelor de recuperare?); este crima ce fac acste firme de , unii rezista moral altii cedeaza; medicina judiciara arata ce ravagii produc in organismul uman aceste amenintari si stressul continuu; nu s-au multumitt cu POPRIREA legala a 1/2 din venitul meu lunar sub 20 EURO, continua cu telefane si plicuri saptamanal, ne distrug sanatatea si ne este groaza sa deschidem cutia postala de la bloc. Este posibil? Cu respect si stima.
RăspundețiȘtergereastept, va rog mult, raspunsul dvs, CU STIMA
ȘtergereDoamnă, întârzierea răspunsului este motivată prin faptul că am fost plecat în concediu. Totuşi, din câte văd, nu am cum să vă ajut, pentru că...lipseşte subiectul.
ȘtergereBuna seara... In mai 2015, prietena mea a luat un credit ferrantum de 500 lei... Pt ca nu a putut achita, in data de 13.10 2015 a primit un email de la credit expres prin care este instiintata ca este sub executare silita, iar in termen de 10 zile , trebuie sa sune reprezentantul creditexpress pt lua legaura cu executorul ce se va ocupa de cazul ei....as vrea sa imi spuneti care sunt metodele de executare silita daca ea nu are nici un venit momentan, daca va fi implicat si sotul ei sau alta persoana terță, si ce anume poate face sa poata opri aceasta executare ... Mentionez ca nu a primit nici o somatie oficiala prin posta, prin care sa afle sumele datorate ci doar acel email.... Multumesc frumos pt timpul acordat unui raspuns !
RăspundețiȘtergereBuna seara... In mai 2015, prietena mea a luat un credit ferrantum de 500 lei... Pt ca nu a putut achita, in data de 13.10 2015 a primit un email de la credit expres prin care este instiintata ca este sub executare silita, iar in termen de 10 zile , trebuie sa sune reprezentantul creditexpress pt lua legaura cu executorul ce se va ocupa de cazul ei....as vrea sa imi spuneti care sunt metodele de executare silita daca ea nu are nici un venit momentan, daca va fi implicat si sotul ei sau alta persoana terță, si ce anume poate face sa poata opri aceasta executare ... Mentionez ca nu a primit nici o somatie oficiala prin posta, prin care sa afle sumele datorate ci doar acel email.... Multumesc frumos pt timpul acordat unui raspuns !
RăspundețiȘtergereBună ziua!
ȘtergereSe pare că materialul nu a fost citi până la ultimul rând, sau cu insuficientă atenţie. Mai mult, cred că aţi fi găsit răspunsul în cel puţin alte patru comentarii anterioare. Am spus că nu am studii de drept şi, implicit, nici nu profesez avocatura, jurist prudenţa ori alte derivate rezultate din studiile specifice. Totuşi, vă voi răspunde punctual la cele două probleme cu care se confruntă prietena dvs: 1. Nicio exuecuţie silită nu poate fi pusă în aplicare fără o sentinţă judecătorească; 2. Să nu facă şi să nu semneze nimic cu firma de recuperare! Să ia legătura cu Banca şi, bine ar fi, să achite direct băncii datoria respectivă.
Multumesc frumos pt timpul acordat di pt raspuns !!!!
RăspundețiȘtergereBuna seara.In 2008 am facut un credit la o banca iar din motive personale nu am mai reusit sa l platesc acesta fiind administrat in prealabil de firma de recuperari Kruk.De curand a venit la sediul firmei unde lucrez o somatie de plata de la executorul judecatoresc din care reiese ca firma este obligata sa mi opreasca 30% sau 1\3 din salariul net.Am sunat la ei si i am rugat sa mi dea un desfasurator cu tot ce am platit pana acum ceva ani dar mi au zis sa merg la banca unde am facut creditul. Am ajuns si la acestia iar ei mi au zis ca nu mai exista nimic in sistemul lor despre creditul meu si sa i intreb tot pe cei de la kruk deoarece ei au dosarul.Va rog sa ma sfatuiti ce e de facut.E obligat sau nu patronul sa mi opreasca cei 30% din salariu? Multumesc
RăspundețiȘtergereDati de inteles ca va plateati ratele la firma recuperatoare, dar tot v-a venit somatia de poprire. Intrresant! Patronul va decide singur cum va proceda, in ciuda somatiei, pentru ca hotararea poate fi contestata ca viciu de procedura, dvs nefiind reprezentata in instanta. Cel mai bine ar fi sa luati legatura cu un avocat.
ȘtergereBuna ziua maestre,
RăspundețiȘtergereSa incepem asa m-am pomenit cu o executare silita si poprire pe 1/3 din salariu practi am avut credit la BRD de 11.000 lei dupa care binenteles au aruncat-o la o firma de recuperare care vazand acum ca lucrez in luna 10 2015 au inceput demersul cu executarea am in cap sa le fac o contestatie la executare am gasit in dosar decat o nota interna a bancii care ar fi incercat prin 2008 sa i-a legatura cu mine printr-un nr de telefon care era al firmei si raspundea un coleg nici cei de unde lucram la societate nu au dat detalii practic creditul a fost luat in 2007 scadent in 2014 acum cei 11.000 sau transformat pt ei 17.000 ce ma sfatuiti eu oricum imi voi da demisia si voi factura pe o firma dar ideea este alta ala cumpara creditul meu cu 1.000 de lei si vrea 17.000 am inteles ca ar putea sa spuna ca m-am sustras neplatii si in acest fel ar putea cere anularea prescriptiei dumneavoastra cum vedeti situatia?
Poate fi contestata, existand viciu de procedura. Nu ati avut drept de expunere si de aparare.
Ștergere