miercuri, 18 decembrie 2013

SECRETE LA SUPERMARKET - ROMÂNIA


   A venit iarna. Nu spun nicio noutate, o ştiu prea bine. Vin sărbătorile. Nici de acestă dată n-am pretenţia "breaking news"-ului pentru care se dau în ceasul morţii televiziunile noastre. Odată cu acestea, cu sărbătorile, a venit şi febra, dar nu cea de Paracetamol şi Aspirină, ci cea a cumpărăturilor, sau, ca să ne rupem în figuri de piţi, a shopping-ului impus prin tradiţia unui decembrie supranumit şi Luna Cadourilor.
   Dacă toate cele de mai sus le ştiaţi, pentru ceva mai puţin cunoscut mă voi folosi de un material primit pe e-mail (Mulţumesc, Doina!), care vă poate fi de folos în contextul acelei "febre" pe care tocmai am pomenit-o. Nici pe departe nu am intenţia să fac reclamă cuiva. Nimeni nu "cotizează" pe Aqvila pentru spaţiu publicitar şi, în plus, sunt prea puţin interesat de câştigurile comercianţilor, mici sau mari, care, s-o spunem pe şleau, nu văd  în client veriga indispensabilă din lanţul economic, ci, mai degrabă, o potenţială victimă pentru jecmăneală.
   În cele ce urmează, prin Copy/Paste, voi face referire la reţelele super şi hypermarket din România. Pe lângă logo-urile ataşate, am contribuit cu câteva adnotări, ca note personale. Aşadar, "Deschideţi ochii, închideţi punga!" 

TOP al supermarketurilor din România, sub raport calitate/preţ.
Important este gradul de satisfacţie al clienţilor, rezultat din sondaje proprii şi reclamaţiile la ANPC.
Menţionăm că termenul de "supermarket" include toţi comercianţii din retail.


1. KAUFLAND. Discounter german - 75 de magazine, în România din 2005.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 81 %.
 - Ce să cumpăraţi: fructe şi legume
 - Feriţi-vă de sortimentele din carne de porc
Notă personală: Relativ recent, Kaufland are un raion de unde poate fi cumpărat peşte proaspăt. Pe alese, dar nu pe "lăpăială". Indicaţi vânzătorului ceea ce vă interesează, iar acesta se va ocupa de tot, inclusiv curăţare, feliere etc. Ceea ce vă poate scoate din sărite într-un magazin Kaufland va fi brambureala, la care stivele cu ambalaje goale sau paleţii cu marfă contribuie indubitabil, fiind abandonate pe intervale şi culoare.


2. LIDL. Discounter german - 136 de magazine (a preluat reţeua Plus)
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 78 %.
 - Ce să cumpăraţi: mezeluri, conserve, lactate.
 - Produsele electrocasnice sunt de o calitate inferioară.

Notă personală: Primul contact cu acest magazin s-a consumat pe Litoral, la Mangalia. Decepţionat la maximum! Spaţiu mic, produsele aşezate haotic şi prea puţine chestii care să "rupă gura târgului". Peparatele din carne, cumpărate pentru un grătărel cu prietenii au fost un fiasco total. Proaspete, dar fără niciun gust. Stau bine la capitolul detergenţi.

3. BILLA. Supermarket german de origine austriacă, sub umbrela concernului Rewe. În România din 1999 - 63 de magazine.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 78 %.
- Ce să cumpăraţi: brânzeturi, produse de patiserie, vinuri, condimente, specialităţi internaţionale
 - Deşi este ca bază un discounter, preţurile sunt mari.

Notă personală: În cartierul unde locuiesc, BILLA şi Kaufland sunt gard-în-gard. Este cât se poate de evident că BILLA, prin politica preţurilor, parcă şi-a trimis clienţii către concurenţă. Şi încă ceva: BILLA este mult prea puţin prietenoasă cu produsele româneşti...

 4. METRO. Companie germană cu cel mai mare impact pe piaţa cash&carry. În România din 1996 - 32 de magazine.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 75 %.
 - Ce să cumpăraţi: peşte şi fructe de mare (marţea şi sâmbăta), băuturi fine
- Evitaţi carnea de vită şi cea de curcan, mezelurile.
 

Notă personală: Nu ştiu care sunt motivele pentru care carnea de vită, curcanul sau mezelurile sunt de evitat la Metro, însă, ştiu din surse calificate, magazinul practică cele mai mici preţuri la electro-casnice, având procentul cel mai mic la adausul comercial. O afacere face la Metro când faci cumpărături en-gros, în caz contrar nu justifici benzina şi timpul pierdut cu drumul.

5. CARREFOUR. Cel mai mare retailer din Europa şi al doilea din lume, după Wal-Mart. În România, grupul francez este din 2001, deţine 82 de magazine (25 hiper, 52 supermarketuri şi 5 magazine de proximitate), iar cifra de afaceri este 1,2 miliarde de euro.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 73 %.
 - Ce să cumpăraţi: haine (firma Tex ), cosmetice (cele făcute de Farmec sub brandul Carrefour), specialităţi tradiţionale (mezeluri sal-crude), fructe exotice şi uscate.
 - Evitaţi: carnea, peştele, fructele de mare (de cele mai multe ori depăşite din punct de vedere al termenului de garanţie).
 Atenţie: se fură la cântar.

6. MEGA IMAGE. Reţea de origine belgiană, cu 124 de magazine în România, din 1995.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 73 %.
 - Ce să cumpăraţi: semipreparate
 - Multe dintre nereguli vizează înşelătorii la cântar sau înscrisurile pe etichete.
Notă personală: Nu subscriu la recomandarea pentru semipreparate, capitol la care stau foarte, foarte prost. După ce că sunt puţine sortimente, mai sunt şi ambalate la...feliuţe şi bucăţele. Nu ştiu cum sunt alte magazine, dar cel din cartierul meu este un dezastru. Aminteşte de fostele "Alimentara", unde politeţea personalului este precum şmirghelul cu granulaţie grosieră, iar ca să ajungi la o pungă de cafea, trebuie să sari peste stelajul cu pâine. În ciuda anunţului: Dacă aşteptaţi la casă mai mult de cinci minute, veţi avea reducere de nu ştiu cât la sută, aştepţi cu zecile de minute până va fi adusă încă o casieră, iar dacă nu ai bani mărunţi la tine rişti să ajungi acasă cu ouă gata clocite.

7. CORA. Hipermarket aflat sub umbrela grupului Louis Delhaize, cu 8 magazine în România.
- gradul de satisfacţie al clienţilor: 72 la sută.
- Ce să cumpăraţi: peşte proaspăt, mezeluri, carne de oaie, vinuri, jucării.
- Ce să evitaţi: electrocasnice, mobilă.


8. REAL. Hypermarket cu autoservire sub umbrela nemţilor de la Metro. În România din 2006, deţine 24 de magazine.
 - gradul de satisfacţie al clienţilor: 68 la sută.
 - Ce să cumpăraţi: vinuri, peşte, cosmetice
- Evitaţi produsele de patiserie şi cele de post.
Notă personală: Am fost o singură dată, până să-i ia cei de la Metro. Mi-a ieşit pe nas. Umbli de năuc, preţuri mari, personal subcalificat. În prezent, se pare, au fost luaţi de către Auchan. 

9. SELGROS. Retailer de tip cash&carry cu origini germane care a intrat în România în 2001 şi deţine acum 19 magazine.
- gradul de satisfacţie al clienţilor: 68 la sută.
 - Ce să cumpăraţi: fructe, produse camping şi sport, conserve
- Ca dezavantaje enumerăm reţea restrânsă, cu magazine în apropierea rivalilor mai cunoscuţi, marketing modest.
Notă personală: În mod surprinzător, aş recomanda magazinul pentru raioanele tehnice, din care cel pentru ustensile pentru bucătărie în mod deosebit. Deasemenea, stau foarte bine la capitolul încălţăminte. În schimb, sunt jalnici în ceea ce priveşte legumele şi fructele, pe care le cumperi ca dintr-un depozit.

10. AUCHAN. Retailerul francez controlat de familia Mulliez este în România din noiembrie 2006 şi are 9 magazine.
- gradul de satisfacţie al clienţilor: 66 la sută.
- Ce să cumpăraţi: detergenţi şi produse de curăţenie (marca proprie), accesorii pentru bebeluşi.
- Principalul dezavantaje e reprezentat de dispunerea uşor haotică a produselor.

11. PENNY Market/XXL. Companie din grupul german Rewe, supermarket înrudit direct cu Billa, dar care promovează produse mai ieftine, dar nu de aceeaşi calitate.
Are una dintre cele mai vaste reţele din România: 130 de magazine.
- gradul de satisfacţie al clienţilor: 65 la sută.
- Ce să cumpăraţi: produse de băcănie, semipreparate.
- Produsele oferite sunt mai degrabă pentru clienţii cu pretenţii reduse sau...fără.

12. PROFI. Face parte din acelaşi grup, Louis Delhaize, cu MAGA IMAGE şi CORA.
Deşi dispune de o reţea vastă: 115 magazine, oferă produse, ca şi PENNY, pentru clienţi mai puţin pretenţioşi.
- gradul de satisfacţie al clienţilor: 63 la sută.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.