duminică, 28 noiembrie 2010

Nimic nu-i "Magic"

În programul TV al ziarului "Libertatea", de azi (23 ianuarie 2009) , mi-au căzut ochii pe un concurs, care începea cu următorul enunţ:
"Jucaţi săptămânal pentru a câştiga până la 10.000 lei (100.000.000 lei vechi), descoperind misterul careului magic"
Nu este nimic magic, ci este o escrocherie extrem de bine pusă la punct. Mare atenţie, ca să nu regretaţi, în scurt timp, că v-aţi bucurat la un câştig facil, dar iluzoriu!
Mai întâi, pe colţul din dreapta-sus, este scris cu litere mici, dar vizibile, "publicitate". În mod normal, chiar din acest moment ar trebui să fiţi rezervaţi în ceea ce priveşte "concursul". Paginile de divertisment şi timp liber nu au, niciodată, menţiunea publicitară!
Apoi, pentru înţelegere, vă este prezentat un exemplu de rezolvare a unui careu, ce constă într-o grilă de 9 pătrăţele (gen Sudoku), însoţită de următoarele instrucţiuni: "Un careu magic este o grilă de cifre. Aceste cifre sunt aranjate astfel încât adunându-le pe verticală, pe orizontală şi pe diagonală, trebuie să obţinem acelaşi rezultat...etc, etc" Voi încerca să schiţez mai jos grila dată ca exemplu, menţionând că cifrele îngroşate (bolduite) sunt cele adăugate:

8 1 6
3 5 7
4 9 2

Suma pe cele trei coordonate este 15

În jumătatea inferioară a paginii vă este oferit: "Cupon pentru a câştiga 10.000, 5.000, 1.000, 500 lei", unde aveţi un talon de expediere prin poştă (în stânga) şi careul pe care ar trebui să-l rezolvaţi. Repet procedeul anterior, dar voi nota cu X căsuţele ce ar trebui completate:

8 3 X
X 7 5
4 11 X

Eu, care nu excelez la matematică, am găsit rezolvarea în mai puţin de un minut, după ce mi-a căzut fisa că adunând cifrele coloanei din mijloc obţin suma pentru coordonatele orizontal, vertical şi diagonală, în speţă 21.

Un al doilea semnal de alarmă ar trebui să fie faptul că niciunde, pe niciun rând, în nicio frază nu veţi regăsi cuvântul "Concurs", ci doar "câştigător" şi "premiu". Voalul misterului careului magic va fi ridicat doar dacă veti reuşi să citiţi ceea ce este scris chiar în subsolul paginii (cu litere imposibil de mici) şi să desluşiţi cu adevărat mesajul dat.
Vă scutesc eu de efort dacă nu aveţi la îndemână lupa şi voi reda integral conţinutul textului: "Prin completarea acestui formular, îmi dau acordul expres şi neechivoc ca datele mele personale completate de mine pe cupon să fie prelucrate de SC Direct Office SRL (înregistrat ANSPDC cu nr. Notificare 1004) în scopul transmiterii ocazional de oferte, mesaje publicitare şi de marketing, informaţii despre promoţii prin poştă, telefon, SMS, sau alte mijloace de comunicare cu privire la produse sale sau ale altor societăţi comerciale. Am luat la cunoştiinţă (cu ochii făcuţi varză - nota mea) de drepturile pe care le am cf. Legii 677/2001: drepturile de intervenţie de intervenţie asupra datelor (art. 14), dreptul de informare (art. 12) printr-o simplă cerere semnată, datată şi expediată operatorului la CP 75, OP 83 Bucureşti. Sunt de acord să primesc ocazional mesaje publicitare şi de marketing prin poştă, telefon şi/sau e-mail din partea Direct Office şi a partenerilor săi (urmează două căsuţe cu DA şi NU) . Nebifarea niciuneia dintre opţiunile alăturate reprezintă acordul implicit."
Ştiţi ce este de fapt? Un contract! Talonul pe care dumneavoastră credeţi că-l trimiteţi pentru presupusul concurs (repet incă o dată, niciunde nu veţi citi acest cuvânt!), în realitate este un acord semnat cu propria mânuţă, prin care chiar îi rugaţi să vă steseze cu publicitate, cât mai multă, la orice oră, oriunde şi oricum, fără ca, mai apoi, să-i reclamaţi pe undeva pentru "spam"-uri publicitare (reclame nedorite şi condamnate prin Lege, pentru agresiune psihică). Dar nu-i suficient! Dacă tot aţi dat cu subsemnatul că sunteţi chiar fericiţi să vă ducă în pragul nebuniei, le veţi îngădui şi partenerilor lor să vă pună laţul de gât!
Clar ca vaca, din moment ce sunt acoperiţi prin cererea semnată şi datată, nimeni şi nimic nu-i mai poate opri. Din acel moment, ieşiţi de sub incidenţa protecţiei cetaţeanului!
Înşelătoria încă nu s-a terminat! Cum ramâne cu premiile propuse, nu?
Ee! De acum începe o altă poveste, cu o altă strategie.
Pe partea dreaptă, lângă "magicul careu", mai aveţi de citit un text-regulament. Deşi este scris un picuţ mai mare (cu o milionime de milimetru, deci nu renunţaţi la lupă!), mesajul este poziţionat pe verticală. Vă ajut din nou!
"Fiecare persoană ce va returna cuponul alăturat şi careul magic corect, va primi gratuit un catalog de produse, însoţit de promoţia corespunzătoare. Astfel, această persoană va putea, conform regulamentului ce va însoţi promoţia, să primească un premiu ce ar putea atinge 10.000 lei (100.000.000 lei vechi)"
Aţi înţeles care-i şpilul? Primul glonţ publicitar tras către sistemul vostru nervos este un catalog cu produse. Gratis. Ăsta va fi certamente! Până la premiu, mai aveţi cale lungă, lungă rău de tot! Dacă tot mai speraţi că vă veţi număra printre fericiţii pseudo-câştigători, din acest catalog va trebui ca mai întâi să achiziţionaţi, contra cost, evident!, un produs. Nu va fi nici ieftin şi nici de bună calitate, atenţie! Va urma faza a doua, cu un alt produs, apoi alta, încă una, alte produse, alţi bani şi tot aşa până la marea finală, răstimp în care aţi cheltuit câteva milioane (vechi) pe nişte produse pe care doar coşul de gunoi le poate accepta spre folosinţă.
Cinstit vă întreb acum: Ajunşi în finală, la ce deznodământ vă aşteptaţi? Aţi spus cumva PREMIUL ? Ori glumiţi, ori sunteţi de o naivitate incurabilă! Nu dragii mei, nu! Va urma tragerea la sorţi!
Veţi fi asiguraţi de corectitudinea extragerii, pentru care va fi folosit un calculator, ce va alege aleatoriu şi imparţial precum îi este şi operatorul numele marelui câştigător, cel ce va primi cândva, la o dată anunţată ulterior, potul cel mare. Acel nume este tot atât de fictiv pe cât este şi adresa (niciunde menţionată) escrocilor de la Direct Office.
Odata păcăliţi, nu veţi avea la dispozie nici măcar o soluţie, pentru că, oricum, nu-i veţi putea da în judecată (aţi primit ceea ce aţi plătit), nu le veţi putea pune mâna-n gât (nu au nicio adresă) şi, de fapt, au avut acordul vostru, semnat şi datat, pentru o perioadă nedefinită.

NOTĂ
Ştiţi foarte bine că mă opun de la bun început metodei "trimite mai departe"! Las la latitudinea voastră să decideţi dacă prietenii noştri merită să fie informaţi! Voi însă, să nu spuneţi vreodată că n-aţi ştiut!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.