luni, 21 ianuarie 2013

Clienţi păcăliţi de marile magazine.

   Pe fluxul de ştiri mi-a fost dat să citesc un titlu scris...profund: 

"SCANDALOS! 
Cum sunt PĂCĂLIŢI românii de MARILE MAGAZINE"

    Să-l luăm ca atare şi să nu mai pierdem timpul cu despicatul firului în patru, căci, într-adevăr, redactorul respectiv mai are caş la gură. Nimic profesionist, iar jocul de litere, cu verzale precum gardul din lespezi, trădează conceptul OTV-ist, de senzaţional cu bani puţini. Totuşi, am pornit pe firul informaţiei, pentru că, nu-i aşa?, când vine vorba de măgării şi excrocherii, trebuie să ştim cum să ne ferim, sau, cel puţin, să diminuăm pagubele la minimum posibil. N-am prea avut mult de căutat, dar nici n-am găsit mare lucru.Concret, am dat peste aceeaşi ştire, cu altă pălărie. Ca să fiu mai clar, mi-a fost dat să citesc acelaşi text, pe vreo cinci site-uri. Dacă ar fi fost bloguri, ca acesta, treacă-meargă, pentru că celebrul "Copy/Paste" este la el acasă, dar când vine vorba de site-urile unor redacţii cu pretenţii, ehe!, se cam încurcă şmecheria cu ratingul şi profesionalismul. Cu toate astea, se pare că cei de la "Realitatea.net" ar avea câştig de cauză în ceea ce priveşte întâietatea ştirii, motiv pentru care, prin "copy/paste" vă redau integral textul, cu menţiunea că ilustraţia nu le aparţine:


Atenţie la ce cumpăraţi. Multe dintre reducerile practicate de comercianţi în această perioadă pot fi adevărate capcane. La Protecţia Consumatorilor s-au strâns deja zeci de plângeri de la clienţii care acuză că au fost înşelaţi în magazinele de îmbrăcăminte şi supermarketuri.

   Laurenţiu îşi face cumpărăturile din acelaşi hypermarket, de ani de zile. La sfârşitul săptămânii trecute însă, după ce a terminat cumpărăturile, bărbatul a constatat că pe bon i-a fost trecut un produs alimentar în plus.
   De la casa de marcat, bărbatul a fost direcţionat către biroul de recepţie clienţi. După ce i-au fost verificate produsele din coş şi i-au fost restiuiţi banii, bărbatul a cerut explicaţii.
   Reprezentanţii magazinului au dat vina pe o eroare a sistemului şi au încercat să îl mituiască pe bărbat cu un cupon de cumpărături.
   Cazul bucureşteanului însă nu este unul singular, iar autorităţile sfătuiesc consumatorii ca în această perioadă de reduceri, să fie foarte atenţi atunci când ies la cumpărături. Să verifice etichetele produselor reduse, dar şi bonurile fiscale.

   Dincolo de faptul că riscurile de a fi victimele magazinelor ţepuitoare sunt cât se poate de reale, articolul în sine nu-şi poate susţine credibilitatea cu niciun argument. Da, un tip Laurenţiu, unul din vreo 10-20 de mii câţi or fi în Bucureşti, a fost la sfârşitul săptămânii trecute (posibil în zilele 19, 20 ianuarie 2013) la unul din cele 10 (sau câte or fi şi astea) hypermarket-uri ale Capitalei, unde era să-i fie băgat pe gât unul din cele câteva mii de produse alimentare puse în vânzare şi care avea un preţ de cost cuprins între 50 de bani şi 20 de lei, asta ca să nu se prindă respectivul că a fost taxat cu un kilogram de carne de vită Kobe.

    Realitatea nu ţine nici de Realitatea Tv şi nici de subredacţiile acestui trust de presă, ci de faptul că orice cetăţean poate fi victima oricărui magazin, nu numai în România, ci oriunde în lume. Vigilenţa acestui virtual Laurenţiu nu numai că este firească şi obligatorie pentru orice cumpărător, dar ne poate salva portofelul de goluri considerabile. Trebuie înţeles odată pentru totdeauna că la baza comerţului în supermagazine stă un studiu aprofundat asupra psihologiei umane. Cel mai vulnerabil client este cel care se încrede orbeşte în corectitudinea unui astfel de magazin. Nimic mai fals! Camerele de supraveghere nu sunt pentru a ne apăra pe noi, ci pentru a se proteja pe sine. Nu fiţi naivi să credeţi că un angajat prins cu mâţa în sac, sacul clientului, va fi muştruluit sau sancţionat dacă acea mână va "dona" agoniseala în vistieria magazinului! Aa, dacă mâna va încurca sacii...discutăm de alt film.

    Este ştiut că noi suntem nişte clienţi atipici în peisajul unui comerţ perfecţionat de sistemul prin excelenţă capitalist. Nu acordăm importanţă nici restului de la casă, dar nici bonurilor fiscale. Privim cu o impardonabilă neglijenţă cum fiecare produs din coşul nostru este scanat şi afişat pe un display, iar la sfârşit avem de achitat contravaloarea unui bon lung de câţiva zeci de centimetri. Nu ştiu dacă matematica are un rol în versatele strategii psihologice aplicate în super şi hypermarket-uri, însă, sunt convins de asta, vor fi puţini contestatari ai faptului că vigilenţa unui cumpărător scade invers proporţional cu volumul produselor puse în ditamai căruţul. Să ridicăm la puterea a doua în cazul în care suntem solitari în faţa nemiloasei case de marcat. De ce? Simplu. Dacă până la taxare suntem preocupaţi să ne aşezăm produse pe bandă, atenţia noastră se va concentra ulterior aşezării produselor în căruţ, coş sau sacoşe. Nici în doi (soţi, de exemplu) lucrurile nu sunt prea diferite, să ne fie clar! Mai are rost să întreb câţi dintre noi verifică preţurile produselor anunţate a fi la promoţii sau, vezi Doamne!, în avantajul clienţilor?



    Şi mai este ceva, dar pentru asta vă invit la sinceritate. Încercaţi să vă recunoaşteţi acea stare euforică mai mult sau mai puţin afişată în timp ce pilotăm cu căruţul printre rafturi. Să nu fim orgolioşi şi să acceptăm adevărul! Ceea ce sunteţi tentaţi să negaţi acum, ei bine, este un adevăr pe care psihologii îl cunosc mult prea bine şi tocmai de la acest fundament reuşesc să ne stoarcă de bani chiar şi atunci când trecem pragul magazinului "doar pentru două, trei flecuşteţe". Acestea sunt PĂCĂLELILE marilor magazine, nu faptul că un X-ulescu a plătit doi biscuiţi pe care nu-i avea în coş. Sunt păcăleli, dar nu sunt SCANDALOASE. Este o stare de fapt, care s-a dezvoltat cu concursul mai mult sau mai puţin conştient al consumatorilor.

    Nu ştiu şi nici nu mă interesează cât este adevăr şi cât este ficţiune în articolul redat mai sus, dar, pentru a nu o păţi, fiţi vigilenţi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.