Nu cred să treacă o zi fără să fiu surprins de nadele
aruncate pe piaţă de către comercianţii mai mult sau mai puţin legitimi, dar
care îl fac pe dracu’-n patru – iartă-mă Doamne! – numai să scoată bani din
orice rahat. Dacă rahatu’ cu pricina ar pocni precum biciul proverbial ar fi o
chestie, numai că, mai ales în mediul virtual, sunt promovate şi, din păcate,
vândute produse – Oo, vai, cât de generos sunt! - care, în cel mai fericit caz, sunt doar de proastă
calitate şi sunt funcţionale, cât de cât, pentru un interval de timp infim.
Dacă ar fi doar acestea, hmm!, mai treacă meargă, însă sunt sumedenie de alte jucărele
care nu fac nimic, nimic, absolut nimic, iar prosteala publicitară este atât de
evidentă încât, ca om normal la cap şi cu toată şindrila pe acoperiş, refuzi să
crezi că ar exista pe lumea asta indivizi atât de naivi, fraieri, indolenţi sau
proşti de-a binelea care să arunce pe geam fie şi câţiva firfirei pe asemenea
tâmpenii.
Ei bine, şi totuşi, Ei sunt printre noi, ca să parafrazez un
serial S.F. de succes, X-Files. Cineva, pe un alt site, a dat direct cu barda,
afirmând că „Acest gen de jucării se bazează pe faptul ca mama proştilor şi
credulilor e tot timpul însărcinată.”, numai că eu, mai elegant, nu-i voi da
dreptate. Dar nici nu-l contrazic.
De această dată voi expune o suită de trei „minuni tehnice” ce
se vând contra unor sume aproape modice, dar toate trei promit acelaşi efect:
reducerea consumul de carburant cu zeci de procente, indiferent de marca
autoturismului. Mai mult decât atât, pot fi montate de orice fraier (DIY - do it yourself), cu condiţia să ştie ce este o
şurubelniţă şi la ce poate fi folosită această sculă.
Preţ: 50 de lei
Economisire
carburant: 20-30%
Utilizare:
universală
Montaj: tip DIY (do
it yourself)
Cum
funcţionează
- producătorul spune că aerul care intră în mod obişnuit într-o maşină are
moleculele aranjate haotic, motiv pentru care arderea în motor se face
ineficient şi se consumă mai mult carburant, pentru că amestecul aer/benzină nu
este optim. Cu ajutorul acestor pale ale elicei, gândite şi studiate în
laborator, cu unghiuri testate şi para-testate, moleculele de aer se aliniază
corespunzător şi motorul va avea o ardere mai bună.
Adevăr
sau minciună?
Fără nicio ezitare, această piesă este bună pentru a fi aruncată la gunoi, în cel
mai bun caz. În cazul în care nu aţi pus încă mâna pe admisia unui
motor, fluxul de aer absorbit de motor este destul de mare. Piesa metalică nu numai
că nu va influenţa cu nimic moleculele de aer, ci, dimpotrivă, poate obtura
admisia aerului şi să vă treziţi că motorul trage mai greu şi că aveţi un
consum crescut de carburant. (Sursa: 4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)
Tip: economizor pe
conducta de carburant
Preţ: 35 de lei
Economisire
carburant: 40-60%
Utilizare:
universală
Montaj: tip DIY (do
it yourself)
Cum funcţionează - producătorul spune că benzina care intră în sistemul de ardere are
moleculele aliniate greşit, exact ca în exemplul de mai sus cu aerul. În
momentul în care trece printr-un câmp magnetic, aceste molecule se grupează
ordonat şi fac arderea mai bună şi mai eficientă. Adică se va arde tot
carburantul, nu se va irosi nimic, iar emisiile vor fi mai puţin poluante.
Adevăr
sau minciună?
La fel ca şi economizorul pe aer şi cel
"specializat" pe benzină dispozitivul este inutil. Presiunea cu care circulă
carburantul prin conducte este uriaşă, mai ales dacă pompa de benzină este una
performantă sau când motorul este de mare capacitate şi putere. Pot fi puşi
kilometri de magneţi, că moleculele vor fi nederanjate şi nu vor modifica nimic
în compoziţia carburantului. Veţi avea doar un magnet în plus sub capotă şi
nimic altceva. (Sursa:
4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)
Pe şleau, trebuie spus că magneţii
ataşaţi unei instalaţii de carburant au ca fundament ideea că se face fabuloasa
economie de carburant prin alinierea moleculelor de combustibil, ceea ce, în fapt, se reduce la o
mare prostie, deoarece carburanţii sunt non polari şi nici o astfel de aliniere
sau alt efect magnetic nu este posibil. Prin testarea, pe bune, a dispozitivului
magnetic "Super Fuel Saver " au fost înregistrate efecte
ZERO. Nici performanţele vehiculului nu au avut de suferit, dar nici economie
de carburant nu s-a făcut.
Ţip: economizor
prin sistemul electric
Preţ: 29 de lei
Economisire
carburant: 10-20%
Utilizare:
universală
Montaj: tip DIY (do
it yourself)
Cum funcţionează - odată băgat în priză, acest dispozitiv de forma unui supozitor anal
stabilizează tot nivelul de curent din maşină. Poate să înmagazineze curent
dacă simte că tensiunea creşte şi poate să o elibereze în sistem când vede că
nivelul din instalaţie scade. Astfel, având un flux de curent constant, arderea
se face uniform şi mult mai eficient, scăzând astfel consumul de carburant.
Adevăr
sau minciună?
Fuel Shark nu este singură piesă de acest gen care,
chipurile, se băgă la priză şi scade consumul. Însă este total inutilă şi
ineficientă. Acest "device" a fost desfăcut de mai mulţi posesori şi
au văzut că în interior este un capacitor minuscul care nu face nimic. Circulă
curentul prin el şi atât. S-au făcut măsurători precise şi cu tensiometrul, cu
sau fără Fuel Shark, fără să se vadă vreo diferenţă. Este şi normal, o piesă
atât de mică din plastic nu poate influenţa sub nicio formă felul în care
funcţionează maşina. (Sursa:
4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)
La chestia asta îmi permit o completare,
făcând apel la un dram de memorie în rândul şoferilor cu state mai vechi, când
tuning-ul unor Dacia, Oltcit, Trabant sau ce ne mai dădea după ani de aşteptare
Epoca de Aur se reducea la acel montaj electronic astabil cu două LED-uri (roşu
şi verde), proptit cu fală la vedere prin bord, într-un întrerupător
nefuncţional. Ei bine, acela cică ţinea bateria „caldă” pe timp de iarnă,
ţinând-o într-o funcţionare latentă, ca să nu îngheţe acidul sulfuric. Montajul
acela avea doi tranzistori, doi condensatori (capacitori), patru rezistenţe
mici şi două LED-uri. Ăstalalt, Fuel Shark, are o rezistenţă, un condensator, un LED, care rămâne ca prostu’ aprins tot timpul, şi o siguranţă fuzibilă.
Bun, haideţi să admitem că nu toată lumea
este atât de deşteaptă ca să le ştie precum Mafalda pe toate. Aşa este, nu oricine are cunoştinţe tehnice,
însă emit pretenţia ca oricine să dispună de o minimă logică, tocmai pentru a
se pune la adăpost împotriva şarlatanilor, iar această elementară logică trebuie
să pornească de la următoarea întrebare: „Dacă un astfel de dispozitiv, atât de
simplu şi de ieftin, poate performa la un asemenea nivel, cu atâtea beneficii
pentru vehicul, implicit şi pentru proprietarul său, de ce oare inginerii,
cercetătorii, producătorii mărcilor consacrate nu s-au gândit, realizat şi
echipat din fabrică bolizii de zeci şi sute de mii de Euro ori Dolari?”
Este o întrebare simplă şi la îndemâna
oricui.
Cei mai „pretenţioşi” în materie de
argumentare, le pot spune că motivul pentru care cele mai multe dispozitive de tip artizanal sau neprofesionale nu sunt
capabile să producă îmbunătăţiri
nici măcar minore are la bază (motivul, că de el este vorba)
exact principiile termodinamicii. Formula de mai jos (redată în facsimil) exprimă eficienţa teoretică
a unui motor cu combustie internă:
Unde h reprezintă eficienţa, rv este raportul de compresie,
iar g este raportul termic al gazelor
înainte şi după ardere.
Presupunând cazul unui
motor ideal - fără frecare, izolare perfectă,
ardere perfectă, un raport de compresie
de 10: 1, și aer-gaze de 1,27 (pentru o ardere benzină-aer), eficiența teoretică a motorului va fi de 46%.
Atât!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.