vineri, 20 martie 2015

Economie la benzină – risipă de prostie


   Nu cred să treacă o zi fără să fiu surprins de nadele aruncate pe piaţă de către comercianţii mai mult sau mai puţin legitimi, dar care îl fac pe dracu’-n patru – iartă-mă Doamne! – numai să scoată bani din orice rahat. Dacă rahatu’ cu pricina ar pocni precum biciul proverbial ar fi o chestie, numai că, mai ales în mediul virtual, sunt promovate şi, din păcate, vândute produse – Oo, vai, cât de generos sunt! -  care, în cel mai fericit caz, sunt doar de proastă calitate şi sunt funcţionale, cât de cât, pentru un interval de timp infim. Dacă ar fi doar acestea, hmm!, mai treacă meargă, însă sunt sumedenie de alte jucărele care nu fac nimic, nimic, absolut nimic, iar prosteala publicitară este atât de evidentă încât, ca om normal la cap şi cu toată şindrila pe acoperiş, refuzi să crezi că ar exista pe lumea asta indivizi atât de naivi, fraieri, indolenţi sau proşti de-a binelea care să arunce pe geam fie şi câţiva firfirei pe asemenea tâmpenii.


   Ei bine, şi totuşi, Ei sunt printre noi, ca să parafrazez un serial S.F. de succes, X-Files. Cineva, pe un alt site, a dat direct cu barda, afirmând că „Acest gen de jucării se bazează pe faptul ca mama proştilor şi credulilor e tot timpul însărcinată.”, numai că eu, mai elegant, nu-i voi da dreptate. Dar nici nu-l contrazic.
De această dată voi expune o suită de trei „minuni tehnice” ce se vând contra unor sume aproape modice, dar toate trei promit acelaşi efect: reducerea consumul de carburant cu zeci de procente, indiferent de marca autoturismului. Mai mult decât atât, pot fi montate de orice fraier (DIY - do it yourself), cu condiţia să ştie ce este o şurubelniţă şi la ce poate fi folosită această sculă.

 Turbonator
Tip: economizor pe admisie
Preţ: 50 de lei
Economisire carburant: 20-30%
Utilizare: universală
Montaj: tip DIY (do it yourself)

   Cum funcţionează - producătorul spune că aerul care intră în mod obişnuit într-o maşină are moleculele aranjate haotic, motiv pentru care arderea în motor se face ineficient şi se consumă mai mult carburant, pentru că amestecul aer/benzină nu este optim. Cu ajutorul acestor pale ale elicei, gândite şi studiate în laborator, cu unghiuri testate şi para-testate, moleculele de aer se aliniază corespunzător şi motorul va avea o ardere mai bună.
   Adevăr sau minciună? Fără nicio ezitare, această piesă este bună pentru a fi aruncată la gunoi, în cel mai bun caz. În cazul în care nu aţi pus încă mâna pe admisia unui motor, fluxul de aer absorbit de motor este destul de mare. Piesa metalică nu numai că nu va influenţa cu nimic moleculele de aer, ci, dimpotrivă, poate obtura admisia aerului şi să vă treziţi că motorul trage mai greu şi că aveţi un consum crescut de carburant. (Sursa: 4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)

 Magneţii pentru benzină
Tip: economizor pe conducta de carburant
Preţ: 35 de lei
Economisire carburant: 40-60%
Utilizare: universală
Montaj: tip DIY (do it yourself) 


   Cum funcţionează - producătorul spune că benzina care intră în sistemul de ardere are moleculele aliniate greşit, exact ca în exemplul de mai sus cu aerul. În momentul în care trece printr-un câmp magnetic, aceste molecule se grupează ordonat şi fac arderea mai bună şi mai eficientă. Adică se va arde tot carburantul, nu se va irosi nimic, iar emisiile vor fi mai puţin poluante.
   Adevăr sau minciună? La fel ca şi economizorul pe aer şi cel "specializat" pe benzină dispozitivul este inutil. Presiunea cu care circulă carburantul prin conducte este uriaşă, mai ales dacă pompa de benzină este una performantă sau când motorul este de mare capacitate şi putere. Pot fi puşi kilometri de magneţi, că moleculele vor fi nederanjate şi nu vor modifica nimic în compoziţia carburantului. Veţi avea doar un magnet în plus sub capotă şi nimic altceva.  (Sursa: 4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)
   Pe şleau, trebuie spus că magneţii ataşaţi unei instalaţii de carburant au ca fundament ideea că se face fabuloasa economie de carburant prin alinierea moleculelor de combustibil, ceea ce, în fapt, se reduce la o mare prostie, deoarece carburanţii sunt non polari şi nici o astfel de aliniere sau alt efect magnetic nu este posibil. Prin testarea, pe bune, a dispozitivului magnetic  "Super Fuel Saver " au fost înregistrate efecte ZERO. Nici performanţele vehiculului nu au avut de suferit, dar nici economie de carburant nu s-a făcut. 
Fuel Shark
Ţip: economizor prin sistemul electric
Preţ: 29 de lei
Economisire carburant: 10-20%
Utilizare: universală
Montaj: tip DIY (do it yourself)

   Cum funcţionează - odată băgat în priză, acest dispozitiv de forma unui supozitor anal stabilizează tot nivelul de curent din maşină. Poate să înmagazineze curent dacă simte că tensiunea creşte şi poate să o elibereze în sistem când vede că nivelul din instalaţie scade. Astfel, având un flux de curent constant, arderea se face uniform şi mult mai eficient, scăzând astfel consumul de carburant.
   Adevăr sau minciună? Fuel Shark nu este singură piesă de acest gen care, chipurile, se băgă la priză şi scade consumul. Însă este total inutilă şi ineficientă. Acest "device" a fost desfăcut de mai mulţi posesori şi au văzut că în interior este un capacitor minuscul care nu face nimic. Circulă curentul prin el şi atât. S-au făcut măsurători precise şi cu tensiometrul, cu sau fără Fuel Shark, fără să se vadă vreo diferenţă. Este şi normal, o piesă atât de mică din plastic nu poate influenţa sub nicio formă felul în care funcţionează maşina.  (Sursa: 4Tuning.ro, text revizuit şi adaptat)
   La chestia asta îmi permit o completare, făcând apel la un dram de memorie în rândul şoferilor cu state mai vechi, când tuning-ul unor Dacia, Oltcit, Trabant sau ce ne mai dădea după ani de aşteptare Epoca de Aur se reducea la acel montaj electronic astabil cu două LED-uri (roşu şi verde), proptit cu fală la vedere prin bord, într-un întrerupător nefuncţional. Ei bine, acela cică ţinea bateria „caldă” pe timp de iarnă, ţinând-o într-o funcţionare latentă, ca să nu îngheţe acidul sulfuric. Montajul acela avea doi tranzistori, doi condensatori (capacitori), patru rezistenţe mici şi două LED-uri. Ăstalalt, Fuel Shark, are o rezistenţă, un condensator, un LED, care rămâne ca prostu’ aprins tot timpul, şi o siguranţă fuzibilă.
   Bun, haideţi să admitem că nu toată lumea este atât de deşteaptă ca să le ştie precum Mafalda pe toate.  Aşa este, nu oricine are cunoştinţe tehnice, însă emit pretenţia ca oricine să dispună de o minimă logică, tocmai pentru a se pune la adăpost împotriva şarlatanilor, iar această elementară logică trebuie să pornească de la următoarea întrebare: „Dacă un astfel de dispozitiv, atât de simplu şi de ieftin, poate performa la un asemenea nivel, cu atâtea beneficii pentru vehicul, implicit şi pentru proprietarul său, de ce oare inginerii, cercetătorii, producătorii mărcilor consacrate nu s-au gândit, realizat şi echipat din fabrică bolizii de zeci şi sute de mii de Euro ori Dolari?”
   Este o întrebare simplă şi la îndemâna oricui.
   Cei mai „pretenţioşi” în materie de argumentare, le pot spune că motivul pentru care cele mai multe dispozitive de tip artizanal sau neprofesionale  nu sunt capabile să producă îmbunătăţiri nici măcar minore are la bază (motivul, că de el este vorba) exact principiile termodinamicii. Formula de mai jos (redată în facsimil) exprimă eficienţa teoretică a unui motor cu combustie internă:  

 Unde h reprezintă eficienţa, rv este raportul de compresie,
 iar g este raportul termic al gazelor înainte şi după ardere.


   Presupunând cazul unui motor ideal - fără frecare, izolare perfectă, ardere perfectă, un raport de compresie de 10: 1, și aer-gaze de 1,27 (pentru o ardere benzină-aer), eficiența teoretică a motorului va fi de 46%. Atât!
    Chiar credeţi că într-o dugheană de atelier, de pe cine ştie ce vapor sau în cine ştie ce colibă chinezească să fi fost vreun  „geniu” care să fi avut formula asta în cap? Nici vorbă, însă a avut în cap ceva mai mult decât au naivii ce i-au umplut buzunarele cu bani atât de uşor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.