Cu ceva timp în urmă apăruse o ştire, care, la acea vreme,
mi-a smuls o simplă şi obişnuită suduială, autentic românească. Eram informaţi
cum că celebritatea corporaţiei californiene de internet a scăzut dramatic, cu
vreo 15 procentuţe în raport cu anul anterior.
În ceea ce mă priveşte, nu numai că insensibilitatea îi va
văduvi de câteva lacrimi, ba chiar am să pun câteva lopeţi de sare grunjoasă peste
rana lor financiară, căci, fie vorba între noi, 15 procente la o afacere de
câteva miliarde înseamnă bani, frate, nu glumă. În fapt, treaba la Yahoo! se
cam împuţise de ceva vreme, iar duhoarea a devenit din ce în ce mai greu de
suportat dinspre partea utilizatorilor, inclusiv în România. Am scris cu
aproape un an în urmă, aici, la „Cască ochii, închide punga!” un material cu
titlul „Alo, aici Yahoo!”, făcând acolo referire la faptul că sunt solicitate
numerele personale de telefon, sub pretextul securizării conturilor de e-mail,
o aberaţie credibilă doar printre cei ce mai cred în pitici şi balauri cu şapte
capete. Dacă Google şi Facebook, spre exemplu, doar cochetau cu vânătoarea acestor
numere de telefon, Yahoo! a depăşit cu mult limita bunului simţ, trecând de la
capcanele parşiv mascate la presiuni indubitabile. Poate nu înţelegeţi la ce mă
refer. Să vă ajut:
1. Spuneam că o primă etapă Yahoo! a fost să inducă naivii
în eroarea furnizării numărului de telefon, postând pagina de mai jos. Nu vă
traduc textul de sub „Ajutaţi-ne să vă păstrăm contul în siguranţă”, căci este
lipsit de importanţă. Cu impact vizual evident este butonul „Continue”, deşi,
în colţul din stânga-sus mai este „acţionabil” şi acel „Yahoo!”, calea cea mai
simplă de a depăşi fără probleme ineptica lor solicitare.
2. Totuşi, între timp, probabil saturaţi de refuzuri, adminii
au dezactivat acel buton „secret”, obligând utilizatorul să dea click pe
„Continuare”, unde avea să fie întâmpinat de pagina cu „Schimbarea parolei”, un
praf în ochi, ca la magicieni. Şi de această dată, pagina poate fi depăşită cu
un click pe link-ul acela mic şi destul de greu vizibil: „Skip for now”, cu
traducerea de „amânare pentru moment”.
3. O clipă, că nu s-a terminat! După o primă amânare, mai
urmează una, la pagina unde îţi este vârât în ochi formularul pentru completare
cu numărul de telefon.
Pentru a nu mai relua explicaţie pentru care sunt realmente
vânaţi utilizatorii spre a-şi divulga practic identitatea, cu toate datele sale
personale, citiţi textul amintit mai sus, căci am de făcut economie la spaţiu
pentru scris, enumerând alte măgării ce au transformat Yahoo! în… Yhaa!
Prima pagină a celor de la „Y!” era firesc să fie
comercială, căci, până la urmă, discutăm despre o mare afacere, nu-i aşa?
Spaţiul publicitar, clar ca vaca, este o mină de aur pentru orice proprietar de
site şi n-am ce comenta. Mai mult decât atât, Yahoo! a pus în poziţie centrală
fluxul de ştiri, pentru ca tot poporul, cum s-ar spune, să afle câte în lună şi
câte-n stele. Da, numai că şi aici este un schepsis şi o nouă măgărie.
Publicaţiile on-line abonate la Yahoo! (să nu credeţi că din dragoste sunt
afişate) cotizează financiar din greu către Yahoo!. Scopul lor, al
publicaţiilor? Simplu şi banal: click pe link către site; de unde rezultă
trafic de utilizatori; de unde rezultă rating contorizat şi monitorizat; de unde
rezultă reclame şi publicitate; de unde rezultă câştiguri financiare. Nu mai
este niciun secret pentru nimeni că titlurile incitante stârnesc curiozitatea
celor mai mulţi „cititori”. De ce am pus ghilimele la cititori? Pentru că în
spatele titlului se ascunde un material prost, chiar de joasă speţă, pe care un
individ cu o minimă cultură îl va evita cu siguranţă, dar care - iată unde s-a
ajuns! – va fi devorat de ţaţe, caţe, manelişti, OTVişti, frustraţi ai
vieţii şi alţi preistorici contemporani.
Bun, este o ţară liberă şi fiecare citeşte ce vrea până la urmă, deci unde ar
fi măgăria? Păi, măgăria a devenit măgărie din momentul în care Yahoo! a
desfiinţat opţiunea prin care puteau fi filtrate ştirile, mai bine spus genul
de ştiri propuse pentru blocare. Îţi era la îndemână să ştergi sau să alegi
„mai puţine de acest gen”, numai că „ziarele” de căcat rămâneau fără cititori,
fără vizitatori şi, implicit, fără trafic, motiv pentru care „Y!” a lăsat
activă doar varianta „Salvare”. Nu ştiu ce nefericit ar putea menţine la
favorite link-uri către titluri de genul:
„Câte tipuri de orgasm pot avea femeile şi de ce mint atunci când ajung la el - explicaţia sexologilor” (Adevărul.ro)
„Arabia
Saudită a decapitat cinci oameni şi apoi le-a atârnat cadavrele de elicoptere
pentru a speria alţi eventuali infractori” (Adevărul.ro)
„Experienţe
necenzurate: ce gândesc bărbaţii despre sexul anal” (Adevărul.ro)
„Poziţii sexuale care fac diferenţa: trei modalităţi prin care poziţia
misionarului te va duce pe culmile plăcerii” (Adevărul.ro)
„Cum recunoşti o nimfomană. Metodele extreme prin care erau vindecate
femeile hipersexuale la 1800” (Adevărul.ro)
În treacăt fi vorba, îmi pasă prea puţin că Dumitru Tinu,
fost director la „Adevărul” de după Revoluţie se răsuceşte în mormând ştiind ce
căzătură de ziar a ajuns, ori că fostul redactor-şef Cristian Tudor Popescu, pe
când era jurnalist, conform definiţiei, îşi dă palme la „Gândul” că a fost „adevărat”, deşi, de
când este un doct în tot şi toate, un zeu al presei româneşti, cred că-l doare
în tiebreak-ul lui Halep sau în casting-ul nu ştiu cărui film. Ceea ce importă
pentru mine însă este faptul că nenoricirile alea de titluri sunt vizibile
pentru oricine intră pe pagina Yahoo!-România, de la cei cu barba sură şi pân’
la cei cu ţâţa-n gură, iar generaţia de mâine să lase dracului BAC-ul pentru
impotenţi şi frigide şi să-şi tragă patalamaua în Kama Sutra.
Dacă aş pune punct aici aş fi suspectat că sunt un cârcotaş de doi
bani şi aţi crede că Yahoo! nu-şi merită dispreţul celor 15 la sută de
nemulţumiţi. Din păcate – nu pentru ei, ci pentru noi – măgăriile continuă. Cu
chestii chiar subtile aş spune: E-mail-ul. Aţi sesizat că de luni bune sunt
postate la deschiderea poştei electronice nişte reclame mai, hmm!, să le spun
ciudate. Nu mă refer la cele mari, dinaintea logării, ci la cele micuţe, în cap
de listă, la toate categoriile de e-mail-uri: primite, spam, coş de gunoi etc.
Pot fi şterse, dar nu oricum. Ca să scapi de ele trebuie să selectezi tot
conţinutul. Dacă la „spam” şi „coş de gunoi” lucrurile sunt simple, deci nu ai
pierde nimic interesant, alta-i povestea la „primite”, unde, de regulă, sunt
păstrate e-mail-uri mai vechi şi cu un conţinut de interes personal. În acest
caz, pentru că nu puteţi şterge tot, bucuraţi-vă cu publicitate mascată sub titulatura de sponsorizare. Nu a voastră, fiţi liniştiţi! Este o manevră
financiară, dat fiind faptul că sponsorizările sunt scutite de impozite. Ăia cu
evaziunea, ştiţi ceva de chestia asta?
O altă măgărie, care ţine tot de poşta electronică privată,
o regăsim în mesajele de tip spam. Mai întâi de toate, ce este spam-ul? Să
vedem ce spune la Wikipedia:
„Spamming
(sau spam) este procesul de expediere a mesajelor electronice nesolicitate, de
cele mai multe ori cu caracter comercial, de publicitate pentru produse și
servicii dubioase, practicată în industria e-marketingului și de proprietarii
de situri pornografice. Spam-ul se distinge prin caracterul agresiv, repetat și
prin privarea de dreptul la opțiune.
Această
metodă se folosește și la colectarea adreselor de e-mail utilizând metode de
genul Citește și dă mai departe. „
Aţi înţeles, da? Bun, acum să vedem care-i şmenul dintre
Yahoo! şi mesajele spam. În principiu, ar exista posibilitatea de a filtra
acest tip de mesaje nedorite şi să le blochezi printr-o raportare către admini.
Principiul este, practica lipseşte, sau nu funcţionează. De fapt, ca să nu fiu
naşpa, funcţionează, dar numai pentru anumite site-uri. Sunt altele – aş da
câteva exemple, dar nu cotizează la mine, ci la Yahoo! – pe care nu le poţi
bloca sub nicio formă, indiferent de câte ori le raportezi. Culmea este că nici
măcar nu-şi modifică ceva în adresa de expediţie, ca să spui că, vezi Doamne!, nu sunt
identice şi d-aia scapă de filtru.
La toate cele de mai sus, să-i mai dau în gât cu una:
platforma tehnică. Este varză! Toate mişcările pe care le fac ei cu bagă
reclama, scoate reclama, mai pune un buton şi mai scoate două duc inevitabil la
blocarea site-ului sau la o viteză redusă de trafic. Li se rupe lor că-ţi crapă
buza după mesajul urgent sau că te conectezi pe un divais cu limită la traficul
de date.
Prin urmare, Yhaa-Yahoo pierde teren. Cu 15 la sută mai
puţini utilizatori poate fi începutul sfârşitului. Aş spune 15 la sută şi un
pic, pentru că, de două zile, mi-am închis adresa şi contul pe Yahoo!. Or fi ei
măgari, dar nici eu nu sunt un bou!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.