duminică, 10 mai 2015

Yhaa, Yahoo!

   Cu ceva timp în urmă apăruse o ştire, care, la acea vreme, mi-a smuls o simplă şi obişnuită suduială, autentic românească. Eram informaţi cum că celebritatea corporaţiei californiene de internet a scăzut dramatic, cu vreo 15 procentuţe în raport cu anul anterior.
   În ceea ce mă priveşte, nu numai că insensibilitatea îi va văduvi de câteva lacrimi, ba chiar am să pun câteva lopeţi de sare grunjoasă peste rana lor financiară, căci, fie vorba între noi, 15 procente la o afacere de câteva miliarde înseamnă bani, frate, nu glumă. În fapt, treaba la Yahoo! se cam împuţise de ceva vreme, iar duhoarea a devenit din ce în ce mai greu de suportat dinspre partea utilizatorilor, inclusiv în România. Am scris cu aproape un an în urmă, aici, la „Cască ochii, închide punga!” un material cu titlul „Alo, aici Yahoo!”, făcând acolo referire la faptul că sunt solicitate numerele personale de telefon, sub pretextul securizării conturilor de e-mail, o aberaţie credibilă doar printre cei ce mai cred în pitici şi balauri cu şapte capete. Dacă Google şi Facebook, spre exemplu, doar cochetau cu vânătoarea acestor numere de telefon, Yahoo! a depăşit cu mult limita bunului simţ, trecând de la capcanele parşiv mascate la presiuni indubitabile. Poate nu înţelegeţi la ce mă refer. Să vă ajut:
   1. Spuneam că o primă etapă Yahoo! a fost să inducă naivii în eroarea furnizării numărului de telefon, postând pagina de mai jos. Nu vă traduc textul de sub „Ajutaţi-ne să vă păstrăm contul în siguranţă”, căci este lipsit de importanţă. Cu impact vizual evident este butonul „Continue”, deşi, în colţul din stânga-sus mai este „acţionabil” şi acel „Yahoo!”, calea cea mai simplă de a depăşi fără probleme ineptica lor solicitare.


   2. Totuşi, între timp, probabil saturaţi de refuzuri, adminii au dezactivat acel buton „secret”, obligând utilizatorul să dea click pe „Continuare”, unde avea să fie întâmpinat de pagina cu „Schimbarea parolei”, un praf în ochi, ca la magicieni. Şi de această dată, pagina poate fi depăşită cu un click pe link-ul acela mic şi destul de greu vizibil: „Skip for now”, cu traducerea de „amânare pentru moment”.


   3. O clipă, că nu s-a terminat! După o primă amânare, mai urmează una, la pagina unde îţi este vârât în ochi formularul pentru completare cu numărul de telefon.



   Pentru a nu mai relua explicaţie pentru care sunt realmente vânaţi utilizatorii spre a-şi divulga practic identitatea, cu toate datele sale personale, citiţi textul amintit mai sus, căci am de făcut economie la spaţiu pentru scris, enumerând alte măgării ce au transformat Yahoo! în… Yhaa!
   Prima pagină a celor de la „Y!” era firesc să fie comercială, căci, până la urmă, discutăm despre o mare afacere, nu-i aşa? Spaţiul publicitar, clar ca vaca, este o mină de aur pentru orice proprietar de site şi n-am ce comenta. Mai mult decât atât, Yahoo! a pus în poziţie centrală fluxul de ştiri, pentru ca tot poporul, cum s-ar spune, să afle câte în lună şi câte-n stele. Da, numai că şi aici este un schepsis şi o nouă măgărie. Publicaţiile on-line abonate la Yahoo! (să nu credeţi că din dragoste sunt afişate) cotizează financiar din greu către Yahoo!. Scopul lor, al publicaţiilor? Simplu şi banal: click pe link către site; de unde rezultă trafic de utilizatori; de unde rezultă rating contorizat şi monitorizat; de unde rezultă reclame şi publicitate; de unde rezultă câştiguri financiare. Nu mai este niciun secret pentru nimeni că titlurile incitante stârnesc curiozitatea celor mai mulţi „cititori”. De ce am pus ghilimele la cititori? Pentru că în spatele titlului se ascunde un material prost, chiar de joasă speţă, pe care un individ cu o minimă cultură îl va evita cu siguranţă, dar care - iată unde s-a ajuns! – va fi devorat de ţaţe, caţe, manelişti, OTVişti, frustraţi ai vieţii  şi alţi preistorici contemporani. Bun, este o ţară liberă şi fiecare citeşte ce vrea până la urmă, deci unde ar fi măgăria? Păi, măgăria a devenit măgărie din momentul în care Yahoo! a desfiinţat opţiunea prin care puteau fi filtrate ştirile, mai bine spus genul de ştiri propuse pentru blocare. Îţi era la îndemână să ştergi sau să alegi „mai puţine de acest gen”, numai că „ziarele” de căcat rămâneau fără cititori, fără vizitatori şi, implicit, fără trafic, motiv pentru care „Y!” a lăsat activă doar varianta „Salvare”. Nu ştiu ce nefericit ar putea menţine la favorite link-uri către titluri de genul:

    „Câte tipuri de orgasm pot avea femeile şi de ce mint atunci când ajung la el - explicaţia sexologilor” (Adevărul.ro)

   „Arabia Saudită a decapitat cinci oameni şi apoi le-a atârnat cadavrele de elicoptere pentru a speria alţi eventuali infractori (Adevărul.ro)

   „Experienţe necenzurate: ce gândesc bărbaţii despre sexul anal (Adevărul.ro)

   „Poziţii sexuale care fac diferenţa: trei modalităţi prin care poziţia misionarului te va duce pe culmile plăcerii (Adevărul.ro)

   „Cum recunoşti o nimfomană. Metodele extreme prin care erau vindecate femeile hipersexuale la 1800 (Adevărul.ro)



   În treacăt fi vorba, îmi pasă prea puţin că Dumitru Tinu, fost director la „Adevărul” de după Revoluţie se răsuceşte în mormând ştiind ce căzătură de ziar a ajuns, ori că fostul redactor-şef Cristian Tudor Popescu, pe când era jurnalist, conform definiţiei, îşi dă palme la „Gândul” că a fost „adevărat”, deşi, de când este un doct în tot şi toate, un zeu al presei româneşti, cred că-l doare în tiebreak-ul lui Halep sau în casting-ul nu ştiu cărui film. Ceea ce importă pentru mine însă este faptul că nenoricirile alea de titluri sunt vizibile pentru oricine intră pe pagina Yahoo!-România, de la cei cu barba sură şi pân’ la cei cu ţâţa-n gură, iar generaţia de mâine să lase dracului BAC-ul pentru impotenţi şi frigide şi să-şi tragă patalamaua în Kama Sutra.
   Dacă aş pune punct aici aş fi suspectat că sunt un cârcotaş de doi bani şi aţi crede că Yahoo! nu-şi merită dispreţul celor 15 la sută de nemulţumiţi. Din păcate – nu pentru ei, ci pentru noi – măgăriile continuă. Cu chestii chiar subtile aş spune: E-mail-ul. Aţi sesizat că de luni bune sunt postate la deschiderea poştei electronice nişte reclame mai, hmm!, să le spun ciudate. Nu mă refer la cele mari, dinaintea logării, ci la cele micuţe, în cap de listă, la toate categoriile de e-mail-uri: primite, spam, coş de gunoi etc. Pot fi şterse, dar nu oricum. Ca să scapi de ele trebuie să selectezi tot conţinutul. Dacă la „spam” şi „coş de gunoi” lucrurile sunt simple, deci nu ai pierde nimic interesant, alta-i povestea la „primite”, unde, de regulă, sunt păstrate e-mail-uri mai vechi şi cu un conţinut de interes personal. În acest caz, pentru că nu puteţi şterge tot, bucuraţi-vă cu publicitate mascată sub titulatura de sponsorizare. Nu a voastră, fiţi liniştiţi! Este o manevră financiară, dat fiind faptul că sponsorizările sunt scutite de impozite. Ăia cu evaziunea, ştiţi ceva de chestia asta?
   O altă măgărie, care ţine tot de poşta electronică privată, o regăsim în mesajele de tip spam. Mai întâi de toate, ce este spam-ul? Să vedem ce spune la Wikipedia: 

   „Spamming (sau spam) este procesul de expediere a mesajelor electronice nesolicitate, de cele mai multe ori cu caracter comercial, de publicitate pentru produse și servicii dubioase, practicată în industria e-marketingului și de proprietarii de situri pornografice. Spam-ul se distinge prin caracterul agresiv, repetat și prin privarea de dreptul la opțiune.

   Această metodă se folosește și la colectarea adreselor de e-mail utilizând metode de genul Citește și dă mai departe. „

   Aţi înţeles, da? Bun, acum să vedem care-i şmenul dintre Yahoo! şi mesajele spam. În principiu, ar exista posibilitatea de a filtra acest tip de mesaje nedorite şi să le blochezi printr-o raportare către admini. Principiul este, practica lipseşte, sau nu funcţionează. De fapt, ca să nu fiu naşpa, funcţionează, dar numai pentru anumite site-uri. Sunt altele – aş da câteva exemple, dar nu cotizează la mine, ci la Yahoo! – pe care nu le poţi bloca sub nicio formă, indiferent de câte ori le raportezi. Culmea este că nici măcar nu-şi modifică ceva în adresa de expediţie, ca să spui că, vezi Doamne!, nu sunt identice şi d-aia scapă de filtru.
   La toate cele de mai sus, să-i mai dau în gât cu una: platforma tehnică. Este varză! Toate mişcările pe care le fac ei cu bagă reclama, scoate reclama, mai pune un buton şi mai scoate două duc inevitabil la blocarea site-ului sau la o viteză redusă de trafic. Li se rupe lor că-ţi crapă buza după mesajul urgent sau că te conectezi pe un divais cu limită la traficul de date.
   Prin urmare, Yhaa-Yahoo pierde teren. Cu 15 la sută mai puţini utilizatori poate fi începutul sfârşitului. Aş spune 15 la sută şi un pic, pentru că, de două zile, mi-am închis adresa şi contul pe Yahoo!. Or fi ei măgari, dar nici eu nu sunt un bou!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.