Am răscolit DEX-ul pe
toate părţile, dar sloganul celor de la Telekom România, ăla cu „Experienţe
împreună”, este vecin cu orice definiţie. Experimentul, da, mai dregrabă, numai
că - tot DEX dixit - „împreună” nu înseamnă un parteneriat echitabil, ci doar
că noi, clienţii, suntem cobaii, iar ei, telefoniştii, sunt laboranţii.
În ceea ce mă priveşte, mitul rasei superioare s-a
devalorizat cu multă vreme în urmă, având acum la îndemână suficiente argumente
cu care să susţin, chiar public, că germanii nu sunt nici exagerat de mintoşi
şi nici imaculat de cinstiţi. Cazul Telekom România poate fi un prim exemplu în
care nemţii s-au făcut de rahat la ambele capitole, respectiv inteligenţă şi
corectitudine. Mă interesează mult prea puţin că viziunea managerială este
arhaică şi păguboasă pentru ei, cu servicii scumpe şi de slabă calitate, dar
faptul că pe P.R. (adică Relaţii cu Clienţii mai pe limba noastră) sunt de o
obrăznicie cruntă, înşelând la modul ordinar abonaţii, mă irită la maximum.
Am renunţat de ani buni la postul de telefonie fixă, dar am
avut o experienţă (ca să păstrez nota articolului) absolut nefastă cu Cosmote
şi apoi cu Telekom, moment de la care refuz categoric orice altă tentativă a
lor de a mă „agăţa” în postură de client. Totuşi, după cum îmi este obiceiul,
voi încerca să deschid şi altora ochii, pentru ca, la rândul lor, să închidă cu
temeinicie punga.
În România, operatorii de telefonie mobilă şi-au făcut
prostul obicei ca spre finalul perioadei contractuale, adică din doi în doi
ani, să apeleze abonatul în cauză, turuindu-i acestuia câte-n lună şi în stele
despre un nou tip de servicii oferite, cu multe brizbrizuri şi bonusuri de tot
felul la un preţ puţintel, doar puţintel mai mare. Când am pomenit de turuială
verbală, n-am exagerat câtuşi de puţin. Fără pauze şi fără virgule, îţi bagă-n
cap tot felul de chestii pe care n-ai cum să le urmăreşti şi să le înţelegi la
o asemenea viteză de expunere, iar dacă n-ai nici măcar minime cunoştinţe
tehnice, eşti pierdut definitiv. Păi, tocmai ăstai scopul, ca noi, clienţii, să
pricepem cât mai puţin, spre deloc, dar, în final, să ne dăm acordul verbal
(atenţie la faza asta!) pentru alţi doi ani.
Romtelekom este şi mai…înfometat, aplicând reţeta de mai sus
şi pentru telefonia fixă, capitol la care nemţălăii se îndreaptă în pas de marş
spre un „kaputt” fără tăgadă şi ştiu foarte, foarte bine că agonia poate fi
prelungită cât de cât prin condamnarea actualilor clienţi la detenţii
prelungite. În scurt timp, acesta va fi deznodământul, numai că managementul
acesta de capsomani de care am pomenit mai deveme evită răspunsul la o întrebare
simplă şi eminamente de bun-simţ: „De ce pierdem clienţii?”
În primul rând, pierd clienţii din cauza tarifelor. În
condiţiile în care un abonament „full option” la telefonie mobilă la un alt
operator costă în jur de 35 lei lunar, cu internet şi TV inclus, la Telekom
România costă 38-40 lei pe lună doar telefonia fixă, başca limita de apeluri.
Încercaţi un sfert de secundă să vă gândiţi cam cum s-ar traduce în portofelul
unui pensionar 40 de lei în plus, fără să aştepte mila guvernanţilor! Da, numai
că ei, pensionarii, au ghinionul de a fi rămas ultimii mohicani pe servicii de
telefonie fixă şi tot ei, pensionarii, sunt cel mai uşor de prostit şi de
înşelat cu acele apeluri turuite, pentru că, tot ei, pensionarii, pricep cel
mai puţin limbajul tehnic contemporan.
De multe ori am afirmat că Statul, din prostie sau indolenţă,
este părtaş la avalanşa de escrocherii la care este supus cetăţeanul. Nici
ANPC-ul (ăia care protejează consumatorul doar în faţa camerelor TV), nici
Consiliul Concurenţei, nici Poliţia, nici caricatura aia de Avocat al
Poporului, deci practic NIMENI nu s-a autosesizat sau, măcar, să dea curs
miilor de reclamaţii ale contribuabililor - de la care îşi trag salarii grele
doar ca să se împută şezând pe scaune în birouri – prin care evidenţiază de ani
buni cel puţin două aspecte aberante din ograda operatorilor de telefonie şi în
mod special a celor de la Telekom România, cu telefonia lor fixă:
1. Cu ce drept, cu acordul cui şi în baza cărei legi
comerciale pot impune penalizări financiare sau de altă natură în cazul
solicitării unei rezilieri de contract înainte de termen, demers cauzat de
servicii inacceptabile calitativ, la preţuri exagerat de scumpe?
2. Asta-i cea mai tare gogoriţă! Ce termen de legalitate
poate avea „acordul verbal” într-un contract, de prelungire, sau de modificări
contractuale? Fraţilor, daţi-mi voie!, este pur şi simplu obscen de aberant!
Mai pe şleau, îţi poţi pecetlui execuţia pe eşafod printr-un simplu „DA” rostit
la beţie, cu creierii năuci, unui operator pe care, oricum, nu l-ai înţelege Da
Capo al Fine, iar acest „DA” va ţine loc de semnătură. De semnătură pe ceva, ce
n-ai văzut, n-ai citit şi n-ai înţeles, dar care poate conţine orice.
Pe vremea
neştiutorilor de carte (nu că acum ar fi pură istorie), pe ţidule şi-n
catastife se făcea cu pana sau cu tocul câte un „X”. A urmat apoi „pusul
degetului mânjit în cerneala din călimară”, adică arhaica şi încă actuala
amprentă digitală. Procedurile erau valabile pentru prostime, opincari, slugi
şi sclavi, care nu ştiau a citi, dar care trebuia să se încreadă în cuvântul
vătafului şi al boierului. Acum, iată!, am evoluat spre „amprenta vocală” şi
spre alţi vătafi, fiind luaţi tot de proşti.
Chiar mă macină curiozitatea şi întreb pe orice „organ” al
Statului cu atribuţii pe felia asta: Dacă la mine în casă, când sunt sunat
pentru o astfel de şmecherie, răspunde un copil, frate, rudă sau un ventrilor,
ori dacă titularul de contract este bolnav, suferind în delir, sau dacă este
beat mangă, ori legătura telefonică este slabă, microfonul este defect şi
distorsionează, deformează sau bruiază timbrul vocal, păi, câtă legitimitate
mai poate avea „semnătura”, genii ale prostiei?
Tot legat de Telekom România, pe partea de relaţionare cu
publicul, indivizii sunt…beton. Cazemată, fraţilor! Sunt inabordabili. Dar şi
măgari!
Pentru a-i contacta, sunt menţionate pe factură trei numere
de telefon, dar sunt numai de fason. După zeci de tentative şi alte sute de
minute în aşteptare, răstimp în care îţi revin în minte toate înjurăturile
neaoşe, vei ceda vlăguit. Totuşi, mai există o şansă, fiind pus la dispoziţie
un număr special, ceva gen „nu staţi la coadă, intraţi prin faţă”, care promite
un serviciu premium, ireproşabil. Fals! Real este doar faptul că este
contracost. Cu alte cuvinte, ca să reclami, sesizezi sau să te bage cineva de
la Telekom în seamă, trebuie să plăteşti. Exact ca la curve.
Revenind la înşelătoria cu contractele prin telefon, vă invit
să deschideţi larg ochii şi să închideţi strâns punga, rezumând totul la o
acţiune cât se poate de simplă din partea voastră: ca prim pas, înlocuiţi un
acord prin „DA”, cu un refuz prin „NU”, în ciuda insistenţelor. Nu vă speriaţi
că ar putea anula contractul existent şi care ar expira peste câteva zile. Se
va derula în continuare, fără limită de timp, fără nicio modificare şi, pe cale
de consecinţă, nu aveţi niciun motiv, dar niciunul, să vă bateţi cuie în talpă
cu acea taxă penalizatoare aplicabilă în cazul rezilierii înainte de termen. Cu
150 de euro, plus TVA, aveţi altceva mai bun de făcut, nu-i aşa?
În egală măsură ca importanţă mai trebuie ştiut ceva: un act,
un contract în cazul de faţă, va fi citit de la primul şi până la ultimul rând,
ba chiar şi printre rânduri, şi este musai să fie bine înţeles, cuvânt cu
cuvânt, iar în final, atenţie!, puteţi respinge, modifica sau negocia unele
clauze. Prin urmare, un asemenea demers contractual telefonic ar trebui
considerat ilegal, deci amendat legislativ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.